browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Tervetuloa Astraterraan!

”Mahtava peli, sopivan simppelit mutta hyvin erilaisiin tilanteisiin taipuvat säännöt ja inspiroiva maailma sekä lapsille että aikuisille. Kiitos tästä.” – K.T.

Astraterra on koko perheen seikkailupeli, jossa löytöretket, höyrykoneet, aurinkotuulilla purjehtivat aurinkopurjelaivat sekä taianomaiset teknoaarteet ovat sankareiden arkipäivää. astra_heroes_colorAstraterran sankarit ovat löytöretkeilijöitä, joiden tehtävänä on tutkia ja uudelleen kartoittaa sirpaleisen maailman unohdettuja kolkkia. Seikkailuillaan sankarit tulevat kohtaamaan mitä omituisempia otuksia, ikimuistoisia henkilöitä ja ihmeellisiä paikkoja. Astraterrassa pelaajat roolipelaavat kukin omaa sankarihahmoaan ja pelaamisen tuloksena syntyy tarina sankarien seikkailuista.

Peli soveltuu lähes kaiken ikäisille, niin aloittelijoille kuin hieman kokeneemmille roolipelikonkareillekin. Astraterra on suunniteltu yhdessä lasten kanssa, joten se on varmasti lapsille sopiva.

Tutustu Astraterra-seikkailuroolipeliin

Voi tutustua Astraterra-seikkailuroolipeliin lataamalla kirjan johdannon pdf-muodossa alta tai ladattavista. Lisää voit lukea Astraterran maailmasta täältä tai kuunnella miten pelasimme seikkailun ”Pelastusretki tulijäävuorelle”. Näiltä sivuilta löydät myös ajankohtaisia uutisia, peliraportteja ja muuta mielenkiintoista blogista.

Lataa Astraterra-seikkailuroolipelin ensimmäinen luku pdf-muodossa alla olevasta linkistä klikkaamalla. Siitä käy kätevästi selville pähkinän kuoressa se, mistä Astraterrassa tai roolipeleissä ylipäätään on kyse.

LATAA TÄSTÄ

 

Maailma

Olipa kerran uskomattoman suuri auringon ympärille rakennettu renkaan muotoinen maailma. Se oli astraterralaisten muinaisten esi-isien rakennustaidon ja teknisen osaamisen mestarinäyte. Se oli paratiisi, jossa lukemattomat kansakunnat elivät sovussa keskenään tuntematta sairauksia, vanhuutta tai pahuutta. Mutta sitten muinaisten parissa alkoi sikiämään katalista katalin sairaus – ylpeys. Ylpeys johti ylimielisyyteen ja ylimielisyys eripuraan kansojen välillä. Eripura johti lopulta sotaan, joka loppui vasta mahtavan rengasmaailman pirstouduttua kappaleiksi.

Osa renkaan kappaleista asettui vakaalle radalle kiertämään aurinkoa ja näistä muodostui nykyään Vyönä tunnettu alue. Loput renkaan kappaleista puolestaan lähtivät putoamaan kohti aurinkoa. Näistä muodostuivat edelleen asutettu Pyörre, vaarojen täyttämä Myrsky sekä auringon paahtama Kurimus.

Suurin osa aurinkoa kohti vajoavista saarista on hylätty aarteineen jo vuosisatoja sitten ja nyt niille suoritetaan uskaliaita löytöretkiä alati ehtyvän eteriumin ja kallisarvoisten taikaesineiden löytämisen toivossa. Eterium on arvokas ja harvinainen aine, jonka avulla voidaan käyttää muinasten teknotaikakoneita ja -laitteita sekä tuottaa tehokkaasti höyryvoimaa, joka toimii Astraterran valtakuntien pääasiallisena voimanlähteenä.

tähtimeri

Astraterran saaria yhdistää tähtimeri, joka on kuin ääretön sinitaivas, jossa aurinkotuulten avulla lentävät aurinkopurjelaivat seilaavat. Kuten merellä, myös tähtimeressä on säänsä. Valtavat pilvimassat ja ilmastorintamat kulkevat tähtimerellä luoden siellä tuulia, ukkosmyrskyjä tai tyyniä kohtia. Mitä kauemmas saarten rannoilta aurinkopurjelaivat seilaavat, sitä ohuemmaksi ja kylmemmäksi ilma käy. Tämän voi havaita myös taivaan pimentymisenä. Tähtimeren rajat sanelevat missä laivat voivat seilata, sillä tähtimeren reunalla ilma ja lämpö alkavat haihtua olemattomiin. Lopulta painovoimakin katoaa. Tähtimeren äärien tuolla puolen on vain lohduton pimeys, jossa ei ole elämälle sijaa. Tästä syystä useimmat laivojen kapteenit pysyttelevät turvallisilla reiteillä Vyöllä ja Pyörteissä, vain kokeneet tai hurjapäiset kapteenit uskaltautuvat seilaamaan ryöväreiden ja eteep-ötököiden täyttämille kapeille reiteille Myrskyn reunalla. Vain hullu uskaltautuisi seilaamaan Myrskyn ja Kurimuksen halki, mutta niitäkin löytyy. Tosin kovin monet heistä eivät enää ole elävien kirjoissa kertomassa uskomattomia tarinoitaan matkoista paahtavan kuuman Kurimuksen halki.

Astraterran sankarit

 

cropped-astraterra_fb-cover_v04_raaka1.jpg

Astraterrassa pelaajien sankarihahmot ovat rohkeita löytöretkeilijöitä, jotka suorittavat tutkimusretkiä eri puolille Astraterraa uudelleen käynnistettyjen kaukoporttien kautta. kaukoportit ovat olleet poissa käytöstä satoja vuosia ja rengasmaailman pirstoutuessa ne ovat hajonneet ympäri Astraterraa. Tämän vuoksi aina ei voi olla varma, mitä kaukoportin määränpäässä on. Löytöretkeilijät saattavat yhtä hyvin päätyä asuttamattomalle villipetojen täyttämälle saarelle, muinaisen linnan raunioon tai muinaisten avaruuslaivan hylyn sisälle.

Monet kaukoportit ovat vuosisatojen laiminlyönnin vuoksi heikossa kunnossa ja toimiakseen ne vaativat huomattavia määriä eteriumia. Tästä syystä kaukoporteista päästetään läpi vain pieniä retkikuntia kerran päivässä tai kahdessa.

Löytöretkiltään hahmot voivat löytää taianomaisia teknoaarteita, eteriumia ja muita arvoesineitä. Yleensä sopimus menee niin, että löytöretkeilijät saavat pitää löytöretkiltään niin paljon aarteita, kuin jaksavat kantaa, mutta määränpäästä löytyvä eterium kuuluu retkikunnan palkanneelle kaukotieyhtiölle, joka tarvitsee sitä kaukoporttien käyttöön ja myy sitä eteenpäin polttoaineeksi eri puolille Astraterraa. Usein nämä aarteet eivät kuitenkaan tule ilman haasteita. Löytöretkillä hahmot voivat kohdata monenlaisia vaaroja ja pulmia, joiden selvittäminen kysyy rohkeutta ja nokkeluutta sekä joskus ihan pelkkää raakaa voimaa. Tästä syystä löytöretkille eivät lähdekään ketkä tahansa, vaan ainoastaan oikeat sankarit.

 

Kuvassa: Mercus Melkior (ihmistohtori), Tigera Boltbox (kimeramekaanikko), Troi Valasiipi (huimapääsolaari) ja Lazerina Teraton (syntroidivarjo)

Lajit ja Roolit

Astraterran löytöretkeilijä koostuu kahdesta elementistä: lajista ja roolista. Astraterrassa asuu ihmisten lisäksi lukuisia erilaisia älykkäitä olentoja. Pelattavat lajit edustavat Astraterran sivistyneitä kansakuntia, jotka elävät sovussa keskenään – ainakin useimmiten.

  • Ihmiset: Astraterran monilukuisin ja moninaisin laji, joka on levinnyt kaikkialle Astraterraan. Ihmiset tunnetaan neuvokkaina ja sisukkaina.
  • Louhot: Louhot ovat lyhyehköjä, mutta vantteria olentoja, joiden ei ikinä uskoisi tekevän niin tarkkoja ja taidokkaita käsityötä niiden suurilla paksusormisilla kourillaan.
  • Kimerat: Kimerat ovat moninainen joukko olentoja, jotka ovat erilaisia ihmiseläimiä. Ruumiinrakenteeltaan kimerat muistuttavat ihmisiä, mutta niillä on erilaisia tunnistettavia eläinten piirteitä. Kimeroilla on terävä vaisto ja niiden eläimellinen alkuperä antaa erilaisia etuja aina kynsistä ja hampaista kiduksiin ja väriä vaihtavaan nahkaan.
  • Solaarit: Solaarit pitkiä ja hoikkia ihmismäisiä olentoja, joilla on suipot korvat ja siivet. Solaarien ihon ja hiusten värit voivat vaihdella tavanomaisista erilaisiin kirkkaisiin väreihin.
  • Tenkut: Tenkut ovat vain reilun metrin mittaisia pitkänenäisiä ihmismäisiä otuksia. Monilla tenkuilla on myös runsaat viikset ja parta. Tenkut tunnetaan keksijöinä ja kovina kauppamiehinä.
  • Syntroidit: Samaan aikaan kaukoporttien kanssa heräsivät pitkästä unestaan myös syntroidit. Ihmisen kaltaiset elokoneet, joilla on oma tahto ja persoonallisuus, mutta ei muistoja heräämistään edeltävistä ajoista. Mekaanisina olentoina syntroidit voivat kiihdyttää kehonsa toiminnot ylikierroksille ja lisätä kehoonsa erilaisia lisäosia ja apuvälineitä.

Rooli taas edustaa hahmon kutsumusta ja luontaisia taipumuksia. Esimerkiksi, kuka tahansa voi oppia korjaamaan koneen, mutta vain Mekaanikko pystyy tekemään sen hädän hetkellä ilman varaosia tai työkaluja.

  • Huimapäät: Huimapäät ovat retkikuntien tiedustelijoita ja uskaliaita seikkailijoita. Huimapäät taitavat parkourin ja ovat parhaimmillaan vaarallisissa tilanteissa.
  • Mekaanikot: Mekaanikot tuntevat kaikenlaiset koneet, niin uudet kuin vanhatkin. Mekaanikot huolehtivat retkikuntien tarvikkeiden ja laitteiden toimivuudesta sekä voivat olla avuksi, kun vastaan tulee muinaisten mystisiä mekanismeja tai elokoneita.
  • Kulkurit: Kulkurien kilta on löyhästi yhtä pitävä järjestö, joka on omistautunut tiedon keräämiseen ja tallettamiseen sekä teknoaarteiden etsimiseen  – tai piilottamiseen, jos kyseessä on jokin liian vaarallinen laite. Kulkurit vaeltavat ympäri Astraterraa mukanaan matkasauva, joka kätkee sisäänsä erilaisia toimintoja ja vimpaimia aina pasauttimista laskuvarjoihin ja teleskooppeihin.
  • Tohtorit: Tohtorit ovat keksijöitä, tutkijoita ja alkemistejä, jotka toimivat retkikuntien lääkäreinä, tulkkeina ja asiantuntijoina. Monet tohtorit tietävät paljon muinaisista – ainakin teoriassa.
  • Tähtiritarit: Jo tuhannen vuoden ajan tähtiritarit ovat kulkeneet ympäri Astraterraa ylläpitäen lakia ja järjestystä. Tähtiritareiden ritarikunta on puolueeton järjestö, joka on omistautunut rauhan ylläpitämiselle ja rikoksia vastaan taistelemiselle. Jotkut tähtiritarit ovat lähteneet tutkimusretkikuntien mukaan ottamaan selvää, onko tutkimattomilla mailla mitään uhkia Astraterran rauhalle ja järjestykselle.
  • Varjot: Salamyhkäiset varjot osaavat piiloutumisen, naamioitumisen ja murtautumisen hämärätaidot. Varjot ovat nokkelia ja vikkeliä ja osaavat pysyä huomaamattomina tilanteen niin vaatiessa.

 


Kommentointi on suljettu