browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Säännöt

Astraterran säännöt käyttävät tavallisia kuusitahoisia noppia. Yleensä, jos hahmo kohtaa haasteen, jossa onnistuminen on epävarmaa tehdään kykyheitto.

Kykyheitot

Kykyheitto tehdään heittämällä tietty määrä noppia kerralla ja heitettävien noppien määrä määräytyy tavallisesti hahmon kykyjen, taitojen ja olosuhteiden mukaan. Kykyheiton noppamäärän pohjana käytetään yhtä hahmon kuudesta kyvystä. Tämän lisäksi hahmolla voi olla tilanteeseen vaikuttava Etu tai Haitta, jotka lisäävät tai vähentävät noppamäärää yhdellä nopalla.

Kun heitettävien noppien määrä on selvillä, ne kaikki heitetään kerralla. Nopat joiden tulos on 1, 2 tai 3 poistetaan pöydästä. Nopat joiden tulos oli 4, 5 tai 6 ovat paukkuja ja ne jäävät pöytään. Lisäksi nopat, joiden tulos oli 6 antaa heittää yhden lisänopan kutakin kuutosta kohden.

Kun kaikki nopat on heitetty, paukuista vähennetään vastustajan paukut tai tilanteen vastus. Jos hahmo saa vähintään yhtä monta paukkua kuin vastustajalla tai vastus, hahmo on onnistunut. Mitä enemmän paukkuja jää jäljelle, sitä paremmin hahmo onnistuu.

Höyry ja Paine

Hahmoilla on höyrypisteitä, jotka mittaavat hahmon innostusta, kokemusta, tuuria ja kekseliäisyyttä. Höyryä voi käyttää heittotuloksen parantamiseen tai juonenkäänteiden luomiseen. Samalla kun pelaaja käyttää pisteen Höyryä, siitä syntyy piste Painetta kertojalle.

Kertoja voi käyttää painepisteitä aiheuttaakseen kommelluksia tai parantaakseen vastustajien tai sivuhahmojen heittotuloksia. Kun painetta käytetään, se palautuu takaisin pelaajille Höyryksi.

Toiminta ja taistelu

Astraterran säännöt toimintakohtauksiin ja taisteluun noudattaa samoja periaatteita kuin muutkin tilanteet. Kun hahmo hyökkää toisen kimppuun hänellä on vaihtoehtona aiheuttaa vahinkoa tai tehdä temppu, jos hyökkäys onnistuu tarpeeksi hyvin. Vahinko vähentää ensin hahmon panssaripisteitä ja sen jälkeen sisupisteitä. Kun sisupisteet kuluvat loppuun, hahmo on hyökkääjän (tai muun vaaran) armoilla.

Temput voivat olla mitä tahansa vastustajan kaatamisesta hupun vetämisestä silmille. Tempun tarkoitus on yleensä tuottaa vastustajalle haittaa tai jopa päihittää vastustaja vahingoittamatta tätä vakavasti.

 

 


Kommentointi on suljettu