Astraterran säännöt käyttävät tavallisia kuusitahoisia noppia. Yleensä, jos hahmo kohtaa haasteen, jossa onnistuminen on epävarmaa tehdään kykyheitto.
Kykyheitto tehdään heittämällä tietty määrä noppia kerralla ja heitettävien noppien määrä määräytyy tavallisesti hahmon kykyjen, taitojen ja olosuhteiden mukaan. Jotkin erityisvarusteet tai toisten hahmojen apu voivat myös antaa lisänoppia heittoihin. Kun heitettävien noppien määrä on selvillä, ne kaikki heitetään kerralla. Nopat joiden tulos on 1, 2 tai 3 poistetaan pöydästä. Nopat joiden tulos oli 4, 5 tai 6 ovat onnistumisia ja ne jäävät pöytään. Lisäksi nopat, joiden tulos oli 6 antaa heittää yhden lisänopan kutakin kuutosta kohden.
Kun kaikki nopat on heitetty niistä vähennetään vastustajan onnistumiset tai tilanteen vastus. Jos pöytään jää yksikin noppa, hahmo on onnistunut.
Konkarisäännöt
Osa Astraterran pelisäännöistä on luokiteltu hieman vaativammiksi konkarisäännöiksi. Koska Astraterra on tarkoitettu myös pienemmille pelaajille, pelin edistyneemmät säännöt voi jättää huomiotta, kunnes kaikki pelaajat ovat valmiita käyttämään niitä. Mikäli pelin haluaa pitää säännöiltään kevyenä, ei konkarisääntöjä tarvitse käyttää välttämättä ollenkaan.
Lisäsäännöt
Tällä sivustolla esitellään myös aika ajoin uusia lisäsääntöjä, joita ei välttämättä löydy sääntökirjasta, tai vaihtoehtoisia tapoja käyttää olemassa olevia sääntöjä. Tässä esitellyt säännöt saattavat olla esimerkiksi kokeellisia sääntöjä tai vaihtoehtoisia ideoita, joiden käyttäminen on täysin omaehtoista.
- Sisulla ponnistelu (vaihtoehtoinen tapa)
- Kommellukset