browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Virityksiä ja pasauttimia

Posted by on tammikuu 21, 2014

hahmari v3.2

Viime aikoina Astraterraan on tehty edelleen pieniä uudistuksia ja viilauksia.  Pelaajahahmojen sääntöjä on virtaviivaistettu entisestään, sankarirooleja hieman päivitetty ja varustesysteemi on käynyt läpi ison uudistuksen. Pelaajat voivat nyt viritellä hahmojensa varusteita mieltymystensä mukaisiksi. Astraterralaisilla on nyt myös oma erityinen pyssytyyppinsä – pasauttimet. Barbaarisia luotiaseita paljon sivistyneempi ammusase.

Sankariuutisia

Sankareiden sankarityypit, eli nykyään yksiselitteisemmin roolit, ovat hieman muuttuneet. Rooleja muutettiin enemmän steampunkin kuin fantasian arkkityyppien mukaisiksi sekä vastaamaan ajatusta retkikunnasta, jonka jäseniä sankarihahmojen olisi tarkoitus edustaa. Roolien kuvauksia myös muokattiin hieman helppotajuisemmiksi ja vapaamuotoisemmiksi niin, että kenen tahansa on helppo luoda jonkinlainen mielikuva rooleista.

Roolit ovat:

  • Huimapää – uhkarohkeita temppuilijoita ja rämäpäisiä toimintasankareita.
  • Velmu – nokkelia tiedustelijoita ja sujuvasanaisia neuvottelijoita.
  • Tähtiritari – retkikuntien rohkeita suojelijoita ja henkivartijoita.
  • Tohtori – tieteissä ja taiteissa kunnostautunut älykkö tai omintakeinen keksijä.
  • Mekaanikko – koneet ja vekottimet tunteva rasvanäppi.
  • Eränkävijä – eläinten ja erämaiden tavat tunteva metsästäjä tai samooja.

Kullakin roolilla on Valtti ja Erikoistaito, jotka ovat vain kyseiselle sankarityypille ominaisia.

Valtit ovat tyypillisesti passiivisia kykyjä, jotka kuvaavat sankarin erityisosaamista. Jos hahmo tekee, jotain joka liittyy hänen Valttiinsa, hän saa lisätä heittoonsa valttinopan. Olemme testaamassa miten valttinoppana toimisi tavallisen kuusitahoisen sijaan kahdeksantahoinen noppa. Katsotaan tuleeko tämä sääntöuudistus jäädäkseen.

Erikoistaidot taas ovat ”erikoisliikkeitä” ja vaativampia taitoja, joiden aktivointi vaatii usein Höyrypisteen tai Sisun käytön, mutta ne myös antavat sankarille huomattavan edun tietyissä tilanteissa – ainakin hetkeksi.

Virittelysäännöt

Luonnollisesti Astraterrasta löytyy jokaiselle löytöretkeilijälle välttämätön katalogi erilaisia varusteita, mitä saattaa tarvita tutkimusretkillä. Tämän lisäksi Astraterrasta löytyy säännöt varusteiden virittelyyn. Tiettyjä varusteita voi viritellä ja aseiden ja panssarien osalta koko homma perustuu virityksiin. Eli pelistä ei löydy pitkää listaa aseita ja panssareita, vaan muutama vaihtoehto, joista sitten voi viritellä haluamallaan tavalla. Muutamia esimerkkejä virityksistä:

  • Varusteisiin: Kevennys, Vieterin kiristys, Koristelu
  • Lyömäaseisiin: Jalohopeaterä, Tasapainotus, Sähköjohdin, Kuumotin
  • Ammusaseisiin: Kiikaritähtäin, Tehopiippu, Tällipaukut
  • Panssareihin: Lisäpehmusteet, Kiillotus, Notkeutus, Ukkosenjohdatin

Yksinkertaisimmat viritykset hoituvat sepän tai muun asianmukaisen käsityöläisen pajassa, mutta erikoisemmat viritykset voivat vaatia esimerkiksi höyrysepän, vieterimestarin tai alkemistin apua. Aina ei virityksiä myöskään saa pelkällä rahalla, vaan joidenkin viritysten tekeminen saattaa tarvita esimerkiksi eteriumia tai jalohopeaa.

Pikkupasautin

Suunnilleen tältä näyttää tyypillinen pasautuspistooli eli pikkupasautin.

Pasauttimet

Astraterrassa ei käytetä alkeellisia luotiaseita tai muita barbaarisia pyssyjä, vaan pasauttimia. Tyypillinen pasautin muistuttaa isokaliiberista muskettia tai revolveria, jossa on erilaisia vipuja, virittimiä ja muita vipstaakeleita. Useimmat eskalonilaiset ja arcadialaiset pasauttimet valmistetaan tarkkuutta vaativana käsityönä, jonka vuoksi ne ovat usein myös suhteellisen hintavia, eikä kaikilla ole niihin varaa. Tämän vuoksi myös alkeellisemmat jousipyssyt ja varsijouset ovat edelleen varsin yleisiä etenkin köyhemmän väen parissa.

Pasauttimet käyttävät asealkemistien valmistamia pasautetäyteisiä kuulia ammuksina, jotka pasauttimen piipusta lentäessä näyttävät sinisinä, vihreinä tai punahohtoisina hohkaavilta leiskuvilta kekäleiltä, joiden perässä kulkee haaleammin hohtava nopeasti haihtuva ”pyrstö”. Osuessaan ammukset tekevät pienen hohtavaa pölyä purskahtavan paukahduksen, joka aiheuttaa samanaikaisesti pienen sähkötällin ja tyrmäävän paineaallon. Vaikka pasauttimet eivät aiheuta vakavia tai pysyviä vammoja elävään kudokseen, taitavan pasauttajan käsissä niissä kyllä riittää potkua pysäyttämään niin miehet ja mutanttimöröt kuin rakentajien elokoneetkin niille sijoilleen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *