Astraterraa testattiin muutaman ulkopuolisen peliryhmän voimin ja Rami Sihvon vetämä roolipelikerho oli yksi aktiivisimpia Astraterran pelitestaajia. Tässä on hänen omasta aloitteestaan kirjoittama juttu kokemuksistaan pelitestaajana.
Aikaisempi suomalainen nuorille suunnattu roolipelijulkaisu, Myrskyn Sankarit, sai hyvän vastaanoton nuorison kanssa vetäessäni peliä Tampereen seurakuntayhtymän roolipelikerhossa. Roolipelikerhoja on aina ollut, ja Nekalan seurakunnassa oli ollut pidempi tarve yhdelle, joten oman työsuhteen päätyttyä jäin vetämään kerhoa vapaaehtoisena. Ryhmässä oli 12-16 vuotiaita nuoria, tyttöjen tehdessä ajan myötä melkoisen kerhonvaltauksen.
Astraterra oli pelitestissämme 2014 kevään, parhaimmillaan kahdessa peliryhmässä samaan aikaan. Testasimme kahta eri versiota hioen noppamekaniikkaa ja tehden gallupia suosituimmista säännöistä ja rooleista. Pelin logiikkaan päästiin nopeasti sisään ja huomattiin että sadunomaiset ratkaisukeinot toimivat – kuten se että sateenvarjoa todellakin voi käyttää myös vesistöjen ylittämiseen!
Vetoavimmat puolet pelissä koskivat nimenomaan ’Aarreplaneetta’ ja ’steampunk’ teemana ja aikuisille tuli tahattomia takautumia SG-1 Stargate-sarjasta. On myös huomattava että uusimmassa kansikuvassa on partiolaisteemaa kehitelty eteenpäin. Partiolaiset kun ovat ainoa järjestö joka käytännössä päästää lapset valvomatta metsään, joten sinällään se on vahva seikkailullinen viite alakouluikäisille.
No, rengasmaailmasta en ruvennut puhumaan sen tarkemmin, vaikkakin on myönnettävä että tieteisviitteet astraterran taustalla ovat mukavan pitkälti ajateltuja – tämä on Ironspinen peleissä miellyttänyt, eli teemat ja taustat on pohdittu kunnolla loppuun ennen tekstin kirjoittamista. Astraterra toimi simppelisti ja nopeasti ollen tuotteena selkeästi kohdennettu nuoremmille pelaajille.
Annoin nuorisolle pelinjohtamisvuoroja varten kopiot ”ei julkiseen levitykseen” esiversioista – no kaikki ovat innokkaana hankkimassa ilmestyvää painosta, joten roolipelien demottaminen lienee paras tapa myös myydä se? Samalla jumitin myös nuorisotoimiston kopiokoneen kun siitä oltiin tulostamassa jotan tärkeitä papereita. Vahingosta on viisastuttu ja seuraava kopioerä otettiin sitten ihan tulostuspalvelusta.
Tälläinen pelaajien ja pelintekijöiden yhteistyö vaikutti kyllä todella toimivalta ratkaisulta blogin tarjotessa äärimmäisen hyvän tiedonlähteen pelistä ja sen tyylistä. Kerhossa kaikki halukkaat pääsivät myös pelinjohtamaan peliä ja kommentit olivat myönteisiä. Eli pelien teemat vaihtelivat simppeleistä eeppisiin juonenkäänteisiin. Pelinjohtovuoron vaihtelu toimi myös pelissä aika kivasti, koska erilliset saaret ja seikkailut mahdollistavat nk. ‘one shot’-pelit helposti.
Ehkä parhaimpana esimerkkinä vapaaehtoisista testeistä, yksi poika oli pelinjohtanut vanhemmilleen ja pikkuveljelleen Astraterraa ja kokemus oli onnistunut, vaikka esiversiossa ei ollutkaan roolipelaamiseen johdattavaa tekstiä. Kokeilu osoitti omalta osaltaan että peli lunastaa kokoperheen roolipelin aseman, mitä ei voi monesta pelistä sanoa.
Erään larppaaja-fyysikon sanoin, “Astraterran pelisäännöt eivät ole mitenkään ihmeelliset” – toisaalta kaikkia pelejä voi kyllä vetää aikuisen johdolla, mutta Astraterra eroaa siinä että se on lasten suunnittelema ja toteuttama hyvä pohja toteuttaa oman perheen yhteisiä seikkailuja, ja lasten toiveet on helppo ottaa huomioon, eli taulukoita tai sääntöjä ei ole myöskään liikaa kampittamassa peliä.
Kokeilut osoittivat että lasten haluamia elementtejä on kovin helppo lisätä peliin ja nuorten kannalta peli antaa mukavan pohjan rakentaa oma kampanjansa haluamakseen. Eli Astraterrasta on monenlaiseen kampanjaan.
Rami Sihvo,
kerhosetä
Kuvat: Rami Sihvo ja Jussi Kosonen.
1 Responses to Astraterran pelitestaamista Tampereella