Astraterran englanninkielinen painos on tehnyt tuloaan jo ensimmäisestä laitoksesta saakka, mutta nyt pitkien viivästysten jälkeen Löytöretkeilijän opas, eli The Explorer’s Guide, on vihdoin tulossa englanninkielisenä. Julkaisu ajankohta olisi näillä näkymin lokakuun alussa ja parhaillaan työstetään Kertojan käsikirjaa, eli The Gate Master’s Handbookia ja se ilmestyy toivottavasti jo vuoden vaihteeseen mennessä tai viimeistään ensi vuoden alussa.
Tässä muutamia näytteitä englanninkielisestä laitoksesta:
Julkaisuaikataulu ja muut julkaisut
Ensimmäiseksi julkaistaan PDF-versio The Explorer’s Guidesta. Tämän jälkeen tehdään pieni tarkistuskierros ja varmuuden vuoksi maltetaan hetki, että mahdolliset käännöksen aikana tulleet virheet saataisi kiinni, ennen painetun version julkaisua.
Englanninkielisten julkaisujen lisäksi on työn alla, niin ikään pitkän tauon jälkeen, myös suomenkielistä uutta materiaalia. Tulossa on:
Löytöretkeilijän oppaan 2. painos: Ensimmäiseen painokseen verrattuna tässä on tehty joitain virheiden korjauksia ja tarkennuksia, mutta ei merkittäviä muutoksia sääntöihin.
Opas Port Arcoon: Ensimmäinen maailmaopas, joka esittelee Port Arcon ihmeellisen leijuvan kaupungin. Tässä lisärissä esitellään mm. Löytöretkeilijäin seuran toimintaa ja keskeisiä henkilöitä sekä joitain Port Arcolle tavallisia olentoja.
Kertomuksia Oudosta portista: Outo portti on Port Arcossa sijaitseva löytöretkeilijöiden parissa suosittu majatalo, joka on rakennettu oikukkaan kaukoportin ympärille. Kaukoportti käynnistyy ajoittain itsekseen ja uhkarohkeat seikkailijat jonottavat vuoroaan päästäkseen tutkimaan mitä oudoimpia paikkoja, jonne kaukoportti saattaa heidät heittää. Kertomuksia Oudosta portista on seikkailukokoelma, joka kokoaa yhteen joitain Astraterran 1. laitoksen klassikkoseikkailuja, kuten Kultaisen kutojan temppeli ja Aavepuu.
Rautajätin sydän: Rautajätin sydän on klassikkoseikkailu, jota on uudelleen julkaisua varten päivitetty ja lisätty sisältöä.
Sivustouudistus
Suunnitelmissa on uudistaa Astraterran sivusto lähiaikoina ja parantaa sivuston käytettävyyttä. Tämä nyt lähinnä tiedoksi, ettei tarvitse ihmetellä, jos sivustot näyttävät jossain kohtaa kovin erilaisilta kuin ennen 🙂 Tästä lisää tuonnempana.
Roolipelijulkaisun ohella piirrän roolipelikarttoja Miska’s Maps -nimikkeen alla, ja minulle tuli pari tilaustyötä alkusyksystä, joista olisi ollut typerää kieltäytyä. Nämä ovat valitettavasti minusta riippumattomista syistä vähän venähtäneet ja haitanneet Astraterran kirjoitustöitä. Taustalla tapahtuu kuitenkin sen verran jatkuvasti, mitä ehtii panostamaan. Mm. Seikkailu PDF:t ovat työn alla, mutta eivät ihan vielä valmiita julkaistaviksi. Ensimmäisenä on tulossa Rautajätin sydän. Tällä välin voi ideoita hakea vaikka 1. laitoksen valmisseikkailuista tai Taivaltajan kartastosta.
Astraterran englanninkielisen laitoksen työstäminen on alkanut palaveerauksella ja pohjatöillä. Näillä näkymin englanninkielisen laitoksen joukkorahoitus olisi alkamassa Tammikuussa 2020 ja sitä ennen on luvassa uutisia ja päivityksiä myös englanniksi lähiaikoina. Kääntäjänä toimiiJukka Särkijärvi.
Astraterran uudet Kertojan näkösuojat saapuivat aivan äskettäin varastoomme. Kyseessä on nelipaneelinen näösuoja, joka on tehty 2 mm vahvasta tukevasta pahvista. Pelaajien puolella on tyylikäs Hans Zenjugan tekemä maisemakuva ja kertojan puolella suojaa on käteviä sääntötiivistelmiä ja taulukoita sivuviitteineen. Teksti on myös vähän tavallista suurempaa, jotta sitä olisi helpompi silmäillä pelin aikana.
Posti toi tällä viikolla myös seitsemän kappaletta figuureja, jotka on teetetty erilaisia demotilanteita varten valmishahmoilla pelattavaksi. Vielä nämä eivät ole päässeet maaleihin, eivätkä ehdi Traconiin valmiina, mutta laitan niistä kuvia sitten kun ne ovat valmiita ja niillä pääsee jatkossa pelaamaan tulevissa tapahtumissa tai esimerkiksi Suomen Pelimuseon pelipäivinä, kun pelataan Astraterraa.
Astraterraa Pelimuseolla
Tampereen pelimuseolla pelataan syksyn mittaan Astraterraa aina kuun lopussa perjantaisin. Pelit alkavat 15.30 ja loppuu noin klo 18.00. Mukaan voi hypätä milloin vain valmishahmolla tai vaikka omalla Astraterran 2. laitoksen hahmolla.
Seuraavan kerran pelaamme 27. syyskuuta ja luvassa on näillä näkymin Rautajätin sydämen päivitetty versio.
Muutoksia julkaisuaikatauluihin
Olin kuluvalla viikolla yhteydessä kirjapainoon ja tällä hetkellä kirjojen tuotantoaikataulut ovat sen verran pitkä, että sekä Port Arco ja tarinoita Oudosta portista -lisäosan että Olentopedia II:n mahduttaminen tähän syksyyn näyttää jo tässä vaiheessa aika mahdottomalta.
Näillä näkymin siis Port Arco ja tarinoita Oudosta portista ilmestyy vielä tämän vuoden puolella ja Olentopedia II menee 2020 puolelle. Olentopedian PDF-versio saattaa ilmestyä suunnitellusti joulukuuksi, mutta katsotaan.
Elokuulle luvatut PDF-seikkailut ovat myös hieman myöhässä, mutta niiden pitäisi ilmestyä vielä ennen syyskuun puoltaväliä.
Tällaista tällä kertaa. Palataan asiaan taas myöhemmin uudelleen!
Eli Kertojan käsikirja on vihdoin valmis ja Taivaltajan kartaston ensimmäinen osakin on julkaistu, seuraavaksi on aika siirtyä miettimään vanhojen lisäosien päivittämistä ja uusien kirjoittamista.
Tulevia julkaisuja 2019
Seuraavaksi on tulossa:
Syyskuu:Näkösuoja. Meiltä on tulossa syyskuun alussa näkösuoja, joka tulee olemaan nelipaneelinen n. 20 cm korkea näkösuoja. Tästä tulee piakkoin tarkempia uutisia Facebookissa ja Astraterran kotisivuilla. Pysykää kuulolla!
Lokakuu: Port Arco ja tarinoita Oudosta portista. Port Arco ja Mutkia matkassa sekä muutama muu valmisseikkailu laitetaan yksiin kansiin. Tästä tulee kovakantinen lisäosa, joka kertoo Port Arcosta ja sen maineikkaasta löytöretkeilijöiden tavernasta, Oudosta portista. Koko majatalo ja sen taverna on rakennettu eriskummallisen kaukoportin ympärille, joka on osoittautunut mahdottomaksi hallita ja käynnistyy aika ajoin itsestään. Löytöretkeilijät jonottavat yötä päivää tavernassa vuoroaan lähteä löytöretkelle, kun portaali vihdoin aukeaa jonnekkin., joka on monenlaisten ihmeellisten tarinoiden keskus. Kirjan seikkailut teemoitetaan niin, että ne ovat seikkailuja, joille saattaa päästä tavernan oikuttelevasta kaukoportista.
Joulukuu: Olentopedia – osa II. Otus mekanikus laajenee Olentopedian kovakantiseksi lisäosaksi, joka laajentaa olentojen valikoimaa entisestään. Otus mekanikuksen erilaisten mekaanisten olentojen lisäksi tähän tulee valikoima olentoja, jotka eivät päätyneet syystä tai toisesta Kertojan käsikirjaan.
”Kertojan pakki”
Kyselin Facebookissa myös kiinnostusta erilaisia lisäosia ja
oheistuotteita kohtaan ja etenkin kortit pomppasivat yllättävästi esille
kyselyssä. Olen tässä suunnitellut ”Kertojan pakin” toteuttamista. Kyseessä
olisi paketti, johon kuuluisi pari pakkaa erilaisia kortteja sekä mahdollisesti
erikoisnopat ja jotain muuta pientä. Katsotaan. Tämä on vielä vähän
suunnitteluasteella ja ehdin paneutumaan tähän paremmin, kun edellä mainitut
lisäosat on saatu valmiiksi.
Avoimet säännöt
Haluan edesauttaa Astraterran pelaajien luovuutta ja
materiaalin jakamista. Tästä syystä Astraterran säännöt tulevat avoimiksi, eli
kaikkien on mahdollista tehdä Astraterran sääntöjä käyttämällä omaa lisämateriaalia
myös kaupalliseen käyttöön. Toistaiseksi sääntöjen käyttö tapahtuu tapauskohtaisesti
sopimalla, kunnes saan virallisen SRD:n (systeemireferenssidokumentti) ja lisenssin
julkaistua.
Tukimateriaalit
Facebookissa toivottiin myös esimerkiksi ladattavia julisteita,
joita voisi ladata esimerkiksi mainostarkoituksiin, jos aikoo esimerkiksi pelauttaa
jossain kerhossa tai kirjastossa Astraterraa. Pyrin saamaan tällaisen
aikaiseksi pikapuoliin.
Tapahtumia ja pelejä
Tampereen pelimuseossa pääsee pelaamaan Astraterraa perjantaisin kerran kuukaudessa klo 15-18. Ensimmäinen peli 30.8. Tästä tarkemmin lisää myöhemmin.
Traconissa on 6.-8.9. myyntipöytä ja siellä pelautetaan myös lisää Astraterraa (ota yhteyttä, jos olet pelauttamassa Astraterraa tapahtumassa, niin kerään näistä tiedotteen)
Tracon Hitpointissa on niin ikään 23.-24.11. Myyntipöytä ja hyvin todennäköisesti myös pelautusta (sama juttu kuin yllä)
Palaan asiaan taas uudemman kerran tässä syksyn mittaan, kun uudet julkaisut alkavat hahmottua ja häämöttää horisontissa.
Ladattavista löytyy nyt päivittetty versio hahmolomakkeesta ja valikoima pelivalmiita hahmoja, joilla pääsee hetkessä pelaamaan ja lomakkeella voi pelata aina 4. tasolle saakka (jonka jälkeen hahmon voi vaikka siirtää tyhjälle lomakkeelle, jos niin haluaa).
Lataa uudet lomakkeet ja pelivalmiit hahmot täältä.
Kertojan käsikirja sisältää monenlaisia ohjeita ja apuja kertojalle (eli pelinjohtajalle). Kirjasta löytyy lisää Astraterran maailmasta sekä sen historiasta ja maantieteestä. Tämän lisäksi kirjasta löytyy ohjeita omien seikkailujen suunnitteluun ja pelinjohtamiseen. Lopuksi kirjasta löytyy kymmenien teknoaarteiden ja olentojen tiedot.
Kertojan käsikirja ei sisällä pelivalmiita seikkailuja, mutta ne tulevat saataville ladattaviin ja esimerkiksi Mutkia matkassa seikkailukokoelmasta ilmestyy päivitetty laitos pian Kertojan kirjan ilmestymisen jälkeen.
Kertojan käsikirja on tällä hetkellä saatavilla PDF-versiona ja painettu kirja ilmestyy heinäkuun 2019 lopussa.
Kertojan käsikirja sisältää:
Lisää tietoa Astraterran maailmasta ja sen historiasta
Ohjeita omien seikkailujen tekemiseen sekä pelinjohtamiseen
Lisää konkarisääntöjä pelin mukauttamiseksi omiin tarpeisiin
Lähes 40 ihmeellistä teknoaarretta ja yli 50 erilaista olentoa
Pelaamiseen tarvitset Astraterran 2. laitoksen Löytöretkeilijän oppaan. Se sisältää säännöt oman sankarihahmon luomiseen ja seikkailemiseen Astraterran maailmassa.
Pitkään työn alla ollut ja odotettu Astraterran 2. laitos on vihdoin täällä! Tällä hetkellä on saavilla perussääntökirjan, Löytöretkeilijän oppaan, pdf-versiota meidän omasta verkkokaupastamme sekä DrivethruRPG:nja RPGnow:nkautta. Tunnistat jatkossa Astraterran 2. laitoksen tuotteet yllä olevasta uudistetusta logosta.
Löytöretkeilijän opas sisältää kaikki pelaamiseen ja hahmonluontiin tarvittavat säännöt, lyhyen maailman esittelyn sekä listan erilaisten eläinten ja tunnetuimpien otusten tietoja (esimerkiksi rapulaisten ja kähvelöiden tiedot löytyvät pogasusten ja megaturilaiden tietojen ohella). Kirjassa on 180 värisivua ja pdf:n lisäksi saataville tulee piakkoin pehmeäkantinen ja kovakantinen painos. Palaan näihin vielä myöhemmin, kun saan niitä varastoon.
Suurimmat muutokset ja erot
Astraterran 2. laitoksen perusmekaniikka on pysynyt samana kuin ennen. Heitetään kyvyn verran kuusitahoisia ja yritetään saada tuloksia, jotka ovat 4 tai enemmän. Näitä kutsutaan nyt paukuiksi. Oleelliset muutokset tapahtuvat tämän selkeän ytimen ympärillä. Yksi oleellinen muutos on erilaisten sekalaisten noppamuutosten virtaviivaistaminen Etuun ja Haittaan. Varusteista, asemasta ja muista olosuhteista johtuvat Edut ja Haitat voivat nyt antaa korkeintaan yhden nopan muutoksen Kyvyn antamaan noppamäärään. Tämän lisäksi on muutamia satunnaisia noppamuutoksia, joita voi saada joistain piirteistä, valteista tai varusteista, mutta ne ovat nyt paljon harvemmassa ja oikeasti merkittäviä. Syynä noppamuutosten vähentämiseen on Kyvyn merkityksen korostaminen ja paremmin ennustettavissa olevat noppatulokset, jolloin myös vastuksen asettamisesta tulee mielekkäämpää.
Vastukset (vs) vaihtelevat edelleen 1 ja 5 välillä, mutta useimmiten vastus on nyt 1, 2 tai 3. Oletusvastuksena toimii vs 2, helpot tehtävät ovat vs 1 ja vaikeat vs 3. Yli kolmen vastukset ovat todella vaikeita tehtäviä.
Uudistuksena tehtävien ratkaisuun on tullut onnistumisen asteet, joita on neljä: epäonnistuminen, tasapeli, onnistuminen ja tyylikäs onnistuminen. Erikoismaininnan arvoisia ovat tasapeli ja tyylikäs onnistuminen. Tasapelillä hahmo onnistuu, mutta siihen voi liittyä jonkinlainen hinta tai kommellus. Tyylikkäällä onnistumisella hahmo puolestaan onnistuu erikoisen hyvin ja saavuttaa jotain erityistä. Taistelussa tämä voi tarkoittaa temppua ja muussa tilanteessa esimerkiksi nopeampaa suoritusta tai säästettyjä materiaaleja.
Höyry ja Paine
Hahmoilla on nyt uusi resurssi, jota kutsutaan Höyryksi. Sen avulla voi tehostaa hahmon nopanheiton tulosta tai luoda pieniä suotuisia juonenkäänteitä. Enää ei siis tarvitse uhrata arvokkaita sisupisteitä tasapelien ratkaisemiseksi.
Kun käyttää pisteen Höyryä, se muuttuu Paineeksi, joka on puolestaan kertojan (eli pelinjohtajan) resurssi. Kertoja voi puolestaan käyttää Painetta aiheuttaakseen Kommelluksia hahmoille tai auttaakseen olentojen tai muiden sivuhahmojen heittotuloksia.
Taistelu
Taistelua on virtaviivaistettu eri tavoin. Ylimääräisten noppamuutosten karsiminen on tehnyt heittotuloksista tasaisempia, eikä pelkkä hahmon käyttämä ase tai varuste enää sanele niin paljoa taistelussa.
Hyökkäysheitto tehdään vastustajan puolustusheittoa vastaan ja nopanheittojen erotus kertoo hyökkäyksen aiheuttaman vahingon määrän. Erotukseen lisätään aseen mahdollinen vahinkoarvo ja kokonaisvahinko vähennetään ensin kohteen panssaripisteistä ja sen jälkeen sisupisteistä. Sisupisteiden palautuminen kestää pidempään, mutta panssaripisteet palautuvat aina täyteen määräänsä toimintakohtauksen päätteeksi.
Uudet lajit ja roolit
Astraterran 2. laitoksessa on kaikkiaan kolme uutta lajia ja roolia sekä kolme konkari löytöretkeilijää, jotka edustavat näitä uusia lajeja ja rooleja. Voit lukea Astraterran 2. laitoksen lajeista ja rooleista lisää täältä.
Lajeilla on nyt kaikilla kaksi piirrettä ja rooleilla parin peruspiirteen lisäksi kaikkiaan 10 valttia, jotka tarjoavat paljon enemmän vaihtoehtoja hahmon kehitykseen.
Uudet varusteet
Uusia varusteita löytyy reilusti. Tavallisista varusteista on nyt erotettu mekaaniset vekottimet ja sähkökäyttöiset aparaatit. Lisäksi lemmikeille on omia varusteitaan aina juomapidikkeestä haarniskointiin.
Löytöretkeily
Mitä Löytöretkeilijän opas olisi ilman omaa osiota löytöretkeilystä? Niinpä! Ei paljon mitään. Tämä luku sisältää yleistä tietoa matkustamisesta niin jalan kuin aurinkolaivoillakin sekä tietoa erilaisista ympäristön vaaroista.
Mitä seuraavaksi?
Pehmeäkantista Löytöretkeilijän opasta tulee näillä näkymin saataville Ropeconiin (27.-29.7.) ja kovakantista kirjaa saamme varastoon arvatenkin seuraavalla viikolla. Ennakkotilaajien kirjat alkavat lähteä postiin pian tämän jälkeen.
Seuraavaksi ilmestyy elokuussa Rautajätin sydän, joka sisältää pelivalmiin seikkailun, valmishahmot ja sääntötiivistelmän. Se sopii mainiosti aloituspaketiksi uusille pelaajaryhmille. Tämän jälkeen on tulossa syskuussa pelinjohtajille suunnattu Kertojan käsikirja, jossa on lisää Astraterran maailmasta, lisää konkarisääntöjä, teknoaarteita, olentoja, ohjeita pelinjohtamiseen ja seikkailujen suunnitteluun sekä paljon muuta. Myöhemmin syksyllä ilmestyvät uusitut laitoksen Mutkia matkassa – seikkailukokoelmasta ja Otus mekanikus -olentolisäosasta sekä uusi lähdeteos, Opas Port Arcoon, joka antaa lisää tietoa hämmästyttävästä Port Arcon leijuvasta kaupungista. Myös Kertojan näkösuoja on valmisteilla ja ilmestyy mitä luultavimmin joskus Kertojan käsikirjan kanssa samoihin aikoihin.
Vaikka tappelut ja väkivaltaiset ratkaisut eivät ole se, mihin Astraterra-roolipeli kannustaa ensimmäisenä ratkaisuna, joskus löytöretkeilijät joutuvat taistelemaan puolustaakseen henkeään Myrskyn hirviöitä tai häijyjä kelmejä vastaan. Siitä huolimatta, että olinkin verrattain tyytyväinen Astraterran taistelusääntöihin niiden suhteellisen yksinkertaisuuden ja sujuvuuden vuoksi, ne myös olivat osa-alue, johon tuli hahmonluonnin ja kehittämisen ohella eniten kommentteja. En kuitenkaan halunnut lähteä ratkaisemaan asiaa lisäämällä sääntöjä taisteluun vaan sen sijaan halusin muuttaa taistelun kulkua entistäkin nopeammaksi ja suoraviivaisemmaksi.
Sisu ja puolustusheitot
Palautteesta laitoin merkille, että monet kokivat, että sankareilla oli kovin vähän Sisua ja se saattoi loppua yllättäen. Helppo ratkaisu olisi ollut vain lisätä Sisua hahmoille, mutta se ei olisi yksin ratkaissut asiaa.
Ensimmäisen laitoksen taistelussa yhtenä osana taistelutilanteiden ratkaisua oli vastustajan puolustusheitto, joka saattoi toisaalta hidastaa taisteluja ja aiheuttaa yllättäviäkin käänteitä, kun vastustaja onnistuu torjumaan hyvän osumaheiton tai toisaalta huono puolustusheitto saattoi kaataa isonkin olennon yhdestä hyvästä iskusta.
Nyt puolustusheitot on karsittu pois kokonaan ja sen sijaan osumaheitoissa käytetään vastusta 2, jota voidaan muuttaa tilanteen mukaan. Puolustusheiton sijaan hahmon puolustuskyky heijastuu nyt hahmon Sisuun siten, että siihen lasketaan sekä hahmon Vahvuus että Ketteryys. Tämän lisäksi hahmon käyttämä haarniska lisää Sisua.
Esimerkki: Tuoreen löytöretkeilijän Vahvuus on 2 ja Ketteryys 3, näistä hän saa yhteensä 5 Sisupistettä. Lisäksi hänellä on yllään nahkaliivit, joista saa +2 Sisuun. Aloittelevalla löytöretkeilijällämme on siis yhteensä 7 pistettä Sisua.
Vahinko
Vahingon määrittely oli seikka jota punnitsin pitkään. Mielestäni osuma- ja puolustusheiton erotus oli kätevä tapa määrittää vahinko, mutta puolustusheittojen poistuttua ja Sisun määrän muuttuttua, systeemi ei ollut enää tasapainossa. Lisäksi räjähtävien noppien muuttuminen automaattisesti kahdeksi onnistumiseksi onnistumisten määrät alkoivat vaihdella entistä villimmin, joka johti myös suurempiin satunnaisiin erotuksiin heitoissa – eli satunnaiset osumat saattoivat tehdä suuria määriä vahinkoa, kun osa osumista ei saanut aikaan juuri mitään.
Olin kuullut joidenkin käyttävän erotuksesta johdetun vahingon sijaan yksinkertaisempia malleja, kuten: ”Tämä otus tarvitsee kaksi osumaa” tai jokainen osuma aiheutti yhden pisteen vahinkoa ja niin edelleen. Tämä sai minut harkitsemaan, josko aseilla voisi olla apunoppien sijaan vahinkoarvo. Tämä toisaalta lisäisi edelleen tasapainoa puolustusheittojen poistuttua.
Lopulta päädyin lisäämään aseille (ja joillekin varusteille) vahinkoarvot, jotka tavallisesti vaihtelevat yhdestä kolmeen – joissain raskaammissa aseissa tai teknoaarteissa jopa neljään tai viiteen. Todella harvinaisissa tapauksissa vahinko voi olla vielä suurempi, mutta tällöin on yleensä kyse jostain hurjasta pedosta tai hirvittävän tuhoisasta aseesta kuten pommista, kanuunasta tai muinaisten sotakoneen radium-singosta.
Nyt osuma – eli osumaheitto, joka tuottaa vähintään vastuksen verran onnistumisia – aiheuttaa aseen vahinko-arvon verran vahinkoa, joka vähennetään kohteen Sisusta. Vahinkoarvot ovat siis kiinteitä. Niitä ei heitetä erikseen, vaan osuma aiheuttaa suoraan aseen vahinko-arvon verran vahinkoa.
Esimerkki: Batrotus on joutunut tappeluun kiukkuisen kivijätin kanssa ja yrittää lyödä sitä miekallaan. Batrotuksen Vahvuus on 4 ja hän saa valtistaan yhden apunopan tämän lisäksi. Batrotus heittää viittä noppaa ja saa kolme onnistumista. Se riittää osumaan ja kivijätti kärsii miekan vahingon verran, eli 3 pistettä vahinkoa.
Konkarien kriittiset osumat
Joskus osumaheitosta tulee huippuhyvä tulos ja silloin sen on hyvä myös näkyä hyökkäyksen vahingossa. Näihin niin sanottuihin kriittisiin osumiin löytyy oma konkarisääntönsä, jolla saa hieman lisää vaihtelua vahingon määrään.
Kirjassa tulee siis edelleen olemaan joukko konkarisääntöjä, jotka ovat vapaaehtoisia ja vaihtoehtoisia sääntöjä, joita voidaan käyttää, jos se tuntuu sopivalta.
Pitkästä aikaa hieman uutisia Astraterran 2. laitoksen edistymisestä. Taiton valmistelutyöt on tehty ja pienen katkon jälkeen olen taas päässyt kiinni Astraterran työstämisestä samalla kun tein muutaman viimeisen linjauksen sääntöuudistusten osalta.
Sääntöuudistukset
Nämä uudistukset ovat olleet mielessä jo pitkään, osa jo ensimmäisen laitoksen aikaan, ja harkittuani asiaa päätin vielä sisällyttää nämäkin mukaan.
Vastus. Pyrkimyksenä 2. laitoksen uudistusten kanssa on ollut tehdä säännöistä virtaviivaisemmat ja intuitiivisemmat. Ensimmäisessä laitoksessa oli tehty muutamia ratkaisuja, esimerkiksi kykyheittojen kanssa, sen pohjalta mihin muotoon ne olivat päätyneet meidän pelipöydässä lasten kanssa. Nyt on kuitenkin käytäntö osoittanut, että kaikki eivät esimerkiksi käytä vastaheittoja ja vastuksia tulkitaan hieman eri tavalla, miten ne on kirjassa esitelty. Eli 1. laitoksessa vastus vähennetään onnistuneista nopista, jolloin onnistuminen vaatii käytännössä yhden onnistumisen enemmän kuin vastus. No, näin ei tule olemaan 2. laitoksessa, vaan toisessa laitoksessa vastus toimii kohdelukuna, joka kertoo montako onnistumista pitää saada, jotta heitto onnistuu.
Vastus vähennetään edelleen onnistumisten määrästä, jos on tarpeen selvittää, kuinka hyvin hahmo onnistuu tehtävässään.
Onnistumisten ja vastuksen erotus:
Alle nolla = Epäonnistuu
0 = Täpärä tai osittainen onnistuminen
1-2 = Onnistuu aiotusti
3+ = Onnistuu erinomaisesti!
Esimerkki: Tigera yrittää kyhätä käsillä olevista tarvikkeista laskuvarjon. Kertoja ilmoittaa asiaa harkittuaan, että tehtävän vastus olisi 3. Tigeran kätevyys on 4 ja hän saa työkaluistaan lisäksi kaksi apunoppaa. Pelaaja heittää siis kaikkiaan kuutta noppaa, ja tulokseksi tulee yhteensä 3 onnistumista. Tigera onnistuu, mutta vain täpärästi.
Tuplaonnistumiset. Tiedän, että jotkut ovat tykänneet räjähtävistä nopista (ja kirjassa tulee olemaan myös edelleen vaihtoehtoinen sääntö niiden käyttämiseen), mutta pitkän harkinnan jälkeen päätin luopua niistä ja muuttaa räjähtävät nopat ”tuplaonnistumisiksi”. Eli uusintaheiton sijaan nopat, joista tulee tulokseksi 6, antavatkin suoraan kaksi onnistumista.
Esimerkki: Batrotus yrittää pidätellä kiinni ovea, jonka toisella puolella iso ja äkäinen rapulainen rymistelee minkä ehtii. Kertoja haastaa Batrotuksen Vahvuus-heittoon rapulaista vastaan. Batrotus heittää viittä noppaa ja saa tuloksiksi 2, 3, 4, 4 ja 6. Neloset ovat onnistumisia ja kutonen lasketaan kahdeksi onnistumiseksi. Siis yhteensä neljä onnistumista. Tämä voittaa rapulaisen kolme onnistumista ja Batrotus jaksaa pitää edelleen ovea kiinni. Toivottavasti Tigera on pian valmis laskuvarjonsa kanssa…
Aikataulu
Aikataulun suhteen näyttää tällä hetkellä siltä, että 2. laitoksen pelaajan kirja, eli Löytöretkeilijän Opas, ilmestyy pdf-muodossa vuoden vaihteessa. Pelimjohtajille suunnattu Kertojan käsikirja puolestaan pian sen jälkeen. Ja viimeiseksi Port Arco -lisäosa sekä uudistetut versiot Otus Mekanikuksesta ja Mutkia Matkassa -lisäosista. Painetut kirjat ilmestyvät, kun kaikki tarpeelliset valmistelut ja tarkistukset on käyty läpi. Tavoitteena olisi helmi-maaliskuu 2018.
Terve taas kaikille! Astraterran 2. laitoksen materiaalien kasaus sujuu tasaiseen tahtiin ja uusi hahmonluonti tuli askettäin testattua Tracon-tapahtuman yhteydessä. Hahmonluonti vaikuttaa toimivan edelleen hyvin uusilla muutoksilla, joiden ansiosta hahmojen kykyjä voi nyt hahmonluonnissa säätää itse paremmin. Hahmonluonnin ja -kehityksen osalta taitopuut vaativat vielä hieman säätöä, mutta muulta osin asiat näyttäisivät olevan kunnossa.
Hahmonluonti
Tarkoitus olisi pitää hahmonluonti yhtä nopeana ja helppona kuin 1. laitoksessa, joten uudet piirteet kuten Höyrypisteet ja hahmon olemus ovat kokeneet pieniä muutoksia. Olemus on nyt muuttunut nimeltään ”tyyliksi” ja se on sisällytetty osaksi hahmon Roolia. Hahmon tyyli valitaan vasta hahmon noustua kolmannelle tasolle. Tämä sen vuoksi, että heti hahmonluonnin yhteydessä olisi vähemmän valintoja ja toisaalta usein vasta pelaamisen myötä alkaa selkeytyä mikä se oman hahmon juttu on.
Muita oleellisia muutoksia hahmonluontiin 1. laitokseen nähden:
Kaikki hahmot aloittavat 1 pisteellä jokaisessa kyvyssä. Tämän lisäksi pelaaja saa lisätä 5 pistettä hahmon kuuden eri kyvyn kesken.
Jokaisella lajilla on kaksi lajipiirrettä (jotka ovat hieman muuttuneet 1. laitoksesta) sekä +1 bonus johonkin kykyyn (ihmiset saavat sijoittaa bonuksen mihin tahansa kykyyn).
Jokaisella Roolilla on oma tunnusvaltti, jonka saa heti alussa. Lisäksi jokainen Rooli saa +1 bonuksen Kykyyn, joka liittyy rooliin oleellisesti (esimerkiksi Tähtiritari saa valita Vahvuuden ja Ryhdin välillä).
Lajit ja Roolit
Uuteen laitokseen ehti mukaan vielä yksi uusi laji ja rooli, sekä näiden myötä myös uusi konkarilöytöretkeilijä, joka edustaa uutta lajia ja roolia. Hän on Lux-Flum, druxi-mystikko myrskyn reunalta, joka pystyy liikuttaamaan esineitä ajatuksen voimalla, lukemaan ajatuksia ja jopa parantamaan pelkällä kosketuksella.
Astraterran 2. laitoksessa tulee olemaan siis kaikkiaan 7 lajia ja 7 roolia!
Lajit:
Ihminen
Kimera
Druxi
Tenkku
Syntroidi
Louho
Solaari
Roolit:
Mekaanikko
Huimapää
Taivaltaja (entinen Kulkuri)
Varjo
Tähtiritari
Mystikko
Tohtori
Eiköhän tästä valikoimasta jo löydy mieluinen yhdistelmä seikkailuihin Astraterran ihmeellisessä maailmassa 😀