Olemus ja Höyry

Tervehdys!

Lyhyt päivitys Astraterran 2. laitoksen tulevista uudistuksista.

 

Olemus

1. laitoksessa hahmoilla oli luonne ja tuntomerkit, joilla ei ollut kovin selkeää pelimekaanista merkitystä. Huomasin, että monet kuitenkin käyttivät hahmon luonnetta ja tuntomerkkejä pelatessa apu- tai haittanoppien antamiseen. Nämä piirteet on nyt yhdistetty uudeksi piirteeksi, jota kutsutaan Olemukseksi.

Olemus on useimmiten adjektiivi tai fraasi, joka kuvaa hahmon luonnetta tai fyysisiä piirteitä oleellisesti. Tästä saadaan kätevästi hahmoa kuvaava virke, kuten: ”Tohtori, joka on kirjaviisas” tai ”Tähtiritari, joka on kasvanut erämaassa”. Kirjassa tulee olemaan valmiita esimerkkejä erilaisista olemuksista, mutta niitä voi myös keksiä itse valmiiden esimerkkien pohjalta. Kullekin Olemukselle on myös annettu muutamia tavallisia tunnuspiirteitä (esimerkiksi, kirjaviisaalla saattaisi olla silmälasit tai hän saattaa lukea aina kun on hetki aikaa… joka tietysti voi johtaa vaikka siihen, että jotain oleellista jää omalla vahtivuorolla huomaamatta).

Jos pelaaja pystyy perustellusti hyötymään hahmon olemuksesta, tästä saa apunopan. Pelaaja voi myös halutessaan kääntää olemuksen merkittävällä tavalla haitaksi, tuoden peliin jonkun kimurantin tilanteen tai haitan hahmolle. Tässä tapauksessa hahmo saa pisteen Höyryä.

 

Höyry

Aiemmin tasapelit ratkaistiin käyttämällä piste Sisua, mutta tämä on saanut jonkin verran kritiikkiä osakseen – ja mielestäni ihan aiheesta. Uutena ominaisuutena hahmoilla on nyt Höyry, jota varten hahmolomakkeeseen tulee ”Höyrymittari”. Siinä missä Sisu kuvaa hahmon rohkeutta, sinnikkyyttä ja kuntoa, Höyry kuvaa hahmon intoa, tahdonvoimaa ja joskus ihan pudasta tuuria.

Hahmo saa Höyrypisteitä, kun hän toimii roolinsa mukaisesti (kullakin roolilla on kolme esimerkkiä asioista, joista saa höyryä) tai kun kääntää hahmon olemuksen haitaksi. Pelinjohtaja voi myös palkita pelaajia Höyrypisteillä erityisen sankarillisista tai inspiroivista tempauksista.

Höyrypisteitä voi käyttää joidenkin vaativampien roolien valttien käyttämiseen, lisäonnistumisiin tai uusintaheittoihin (pelaaja saa heittää haluamansa määrän noppia uudelleen).

 

 

Uudet hahmot ja uuden laitoksen pelitestausta

 

Tänään tehtiin uudet hahmot Astraterraan uusituilla hahmonluontisäännöillä. Uudet vaihtoehdot herättivät kiinnostusta vaikka joistain uudistuksista syntyikin hiukan keskustelua. Meillä oli peliporukoissa myös uusi pelaaja: 6-vuotias tyttäreni, joka oli ensimmäisen laitoksen pelitestin aikoihin vasta suunnilleen kolmevuotias.

Uudet lajit ja roolit

Uusista lajeista ja rooleista syntroidi ja varjo herättivät heti kiinnostusta. Peliporukkaan tulikin saman tien kaksi varjoa – kumpikin hieman eri painotuksilla. Pitkänenäinen tenkku herätti myös kiinnostusta, mutta tälle kierrokselle tenkku ei vielä päässyt testiin, eikä myöskään kulkuri. Voi olla, että näitä täytyy vielä hieman tuunata ennen julkaisua. Muistan, kuinka ensimmäisessä laitoksessa Tohtori kävi myös läpi useampia muutoksia, kunnes päätyi nykymuotoonsa.

Ihmismäistä elokonetta muistuttavan syntroidin lajipiirteet, eli erilaiset erikoiskyvyt herättivät hieman keskuskestelua ja niitä hiottiin jo hahmonluonnin yhteydessä uuteen uskoon. Laji on ollut ylipäätään aika konstikas suunnitella. Muinaisten rakentamasta androidista on helppo tehdä ylivoimainen muihin lajeihin nähden, tai toisaalta sen saa helposti näyttämään liian heikolta sen alkuperään nähden. Uskon, että tämä tulee myös vielä vaatimaan viilaamista, vaikka idea alkaakin olla jo aika hyvällä mallilla.

Uutta ja vanhaa

Myös vanhat lajit ja roolit ovat uudistuneet. Vanhat lajit ovat saaneet tarkennuksia ja lisäyksiä niiden aiempiin lajipiirteisiin. Esimerkiksi ihmiset saivat hieman kiinnostavamman uuden lajipiirteen, joka antaa heittää halutun määrän noppia uudelleen kerran päivässä. Ja kimeroilla on uudessa laitoksessa oma taulukko, josta saa valita tai heittää kaksi ”eläimellistä piirrettä” hahmolleen. Uuteen porukkaan luotu kimera-huimapää sai lajipiirteikseen ”nopea” (+1N takaa-ajoon, väistelyyn ja hyppyihin) sekä ”hämäränäkö” (näkee hämärässä valossa, yhtä tarkasti kuin päivänvalossa, mutta ilman värejä). Nämä sopivatkin hienosti leopardikimeralle.

Vanhat roolit saivat ehkä suurimman yksittäisen sääntöuudistuksen nimittäin jokainen rooli on saanut oman taitopuunsa, joka on sekoitus valtteja ja muita edistysaskeleita hahmon kehitykseen. Tämä mahdollistaa erilaisempien hahmojen luomisen vaikka ne olisivat samaa roolia. Alussa hahmot saavat roolinsa tunnusvaltin ja voivat ottaa ensimmäisen askeleen taitopuussa.

Joustavat kyvyt

Vaikka aiemmin hahmot oli nopea luoda, koska hahmon kyvyt määrittyivät pitkälti lajin perusteella, ei hahmojen luonti tuntunut yhtään sen hankalammalta edes porukan nuorimman mielestä, kun pelaajat saivat jakaa kykyihin 6 pistettä kunkin lajin pohja-arvojen lisäksi. Näin saatiin hahmoista paljon monipuolisempia, mutta jotain pientä tuo vielä vaatii, jotta eri lajeista tulisi hieman erilaisempia. Nyt ne eivät kykyjen puolesta erotu toisistaan mielestäni kylliksi.

Seikkailu sai odottaa

Tällä kertaa emme vielä päässeet seikkailuun kiinni, koska jäimme keskustelemaan hahmojen sisun määrästä ja vahinkosäännöistä. Tämän pelikerran myötä havahduin, että edelliset pelitestit alkoivat melkein neljä vuotta sitten ja silloin keskustelut olivat hyvin erilaisia. Nyt lapsilla on jo enemmän kokemusta roolipelaamisesta ja pojat ovat molemmat suunnitelleet omia pelejä. Tästä pelitestistä tulee varmasti mielenkiintoista, koska hyviä kehitysideoita ja päteviä mielipiteitä tuli jo nyt enemmän kuin saatoin odottaakaan.

Nyt kun hahmot on luotu, olisi tarkoitus päästä seuraavaksi itse pelaamiseen kiinni. Tästä lisää ensi kerralla… ja ehkä mahdollisesti myös teknoaarteita koskevista uudistuksista.

 

Viivästyksiä 2. laitoksen tuotannossa

Valitettavasti tuotannossa olevien Ironspinen pelien tuotannossa ja julkaisussa on viivästystä.

Sotakarjut-tieteisroolipelin oli tarkoitus ilmestyä jo syksyllä 2016, mutta siviilielämän yllättävien vaikeuksien vuoksi tuotanto on viivästynyt. Tuotanto etenee taas tavallisesti, mutta aiemmin menetettyä aikaa ei voida enää kuroa kiinni.

Tästä johtuen myös  Astraterran 2. laitoksen julkaisu viivästyy (ja sama koskee myös tekeillä olevaan englanninkielistä laitosta). Tarkemmasta julkaisuaikataulusta ilmoitetaan, heti kun mahdollista suoraan ennakkotilaajille sekä Astraterran omilla kotisivuilla ja Facebook-sivulla.

Pahoittelut viivästyksestä.

Lasten roolipelistä kaikenikäisten roolipeliksi

Perhe pelaa

 

Kun keväällä 2013 aloimme pelaamaan Astraterran prototyyppiä yhdessä kolmen vanhimman lapseni kanssa (tuolloin, poika 5 v, tyttö 7 v ja poika 9 v) mielessäni oli tehdä hauska genrejä yhdistelevä roolipeli lapsille. Ajan mittaan sain kuitenkin huomata, että pelistä pitivät myös muutkin kuin lapset. Yksi beta-testaajista pelautti peliä nuorille, jotka viihtyivät hyvin Astraterran parissa. Pelautin itse Astraterraa kavereille ja heillä oli myös hauskaa. Hieman myöhemmin korviini kantautui juttuja parikymppisistä, joilla oli hauskaa Astraterran testiversion parissa. Pikkuhiljaa minulla alkoi valjeta, että Astraterra oli muutakin kuin lasten roolipeli. Se oli kaikenikäisten roolipeli.

Jatka lukemista ”Lasten roolipelistä kaikenikäisten roolipeliksi”

Lisäosat saatavilla printtinä nyt verkkokaupasta

otus-mekanikus-kansi-web

 

Ropeconissa julkaistut Astraterran lisäosat (sekä muut uutuudet) printtinä nyt saatavilla myös Ironspinen verkkokaupasta!

Astraterran lisäosia on jäljellä kovin rajoitetusti, joten kannattaa olla nopea, jos haluaa välttää uusintapainosten odottelun. Näitä tulee kyllä lisää, kun nämä loppuvat, mutta aikataulu on sen suhteen auki.

Astraterran sääntökirjaa kyseltiin myös Ropeconissa useaan otteeseen. Se on heti seuraavana asialistalla ja yritys olisi saada sääntökirjaa lisää vielä ennen joulua. Tähän asiaan palaan piakkoin.

 

Uudet tuoteet löydät TÄÄLTÄ.

 

Tulevaisuuden näkymiä

mutkia_matkassa_kansi-obscover

Astraterralla on pian ikää pari vuotta ja sääntökirjat ovat olleet loppu jo hetken aikaa. Sääntökirjoja on kyselty kovasti ja olenkin yrittänyt pohtia ratkaisua tähän jo hyvän aikaa. Mielekästä ratkaisua on kuitenkin ollut hankala löytää. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että saamme Astraterran sääntökirjan taas valikoimiimme lähiaikoina pehmeäkantisena versiona. Tästä tarkemmin hieman tuonnempana, mutta tämä on myös muuttanut suunnitelmiamme Astraterran jatkon suhteen. Kaikenlaista on tapahtunut aivan viime aikoina ja suunniteltuna tulevan varalle.

Jatka lukemista ”Tulevaisuuden näkymiä”

Otus Mekanikus -olentolisäosa saatavilla nyt

 

otus-mekanikus-kansi-web

Olentolisäosa Otus Mekanikus on nyt saatavilla DrivethruRPGn ja RPGnown kautta pdf-versiona hintaan €9,90.

Lisäosa on taitettu siten, että siinä on hyvin varaa reittää sivut ja laittaa mappiin tai vastaavaan. Mukana tulee myös ”tulostinystävällinen” versio, jossa ei ole taustatekstuuria kotitulostamisen helpottamiseksi.

Lekuraattori

Tuotekuvaus

Otus Mekanikus on lisäosa Astraterra-seikkailuroolipeliin ja esittelee lisää erilaisia olentoja ja nimenomaan erilaisia keinotekoisia otuksia, kuten elokoneita, villikoneita ja erilaisia laboratorioiden luomuksia.
Astraterran Olentopediasta löytyy pari erilaista elokonetta ja siellä myös kerrottiin jonkin verran niiden alkuperästä ja toiminnasta. Otus Mekanikuksessa esitellään lisää uusia elokoneita ja avataan seikkaperäisemmin niiden historian hämäriin unohtuneita taustoja sekä teknistä rakennetta.

Villikoneet ovat elokoneita ja muita elokoneiden kaltaisia rakennelmia, jotka ovat kehittäneet oman tahdon ja elävät itsenäisesti kukin omalla tavallaan.

Laboratorioiden luomukset puolestaan ovat erilaisia keinotekoisia kummajaisia. Pitkään vain muinaiset ovat hallinneet keinotekoisen älyn ja elämän luomisen, mutta nyt nerokkaimmat, hulluimmat ja uskaliaimmat keksijät ja masinologit ovat onnistuneet hautomaan kasvuliemisammioissaan keinotekoisia olentoja, joita kutsutaan klonteiksi sekä luomaan puolikoneita istuttamalla mekaanisia osia eläviin olentoihin.