”Mirran kissa höristää korviaan ja katselee sitä yksinäistä rakennusta kohti. ”, pelinjohtaja vihjaa.
”Jahas! Mikäs siellä on?”, sanoo velmun kimeran pelaaja valpastuneena. Samaan aikaan Rautamiehenä tunnettua ihmismekaanikkoa pelaava 5-vuotias poika toteaa silmät suurena: ”Ne on sellaisia mutantti-ihmisiä!”.
Sankarihommia
Astraterran taivaan alla on tuskin yhtään lasta, joka ei olisi joskus katsonut yötaivaan halki virtaavaa tähtisumua ja haaveillut itsekin olevansa urhea Myrskyn vaaroja uhmaava löytöretkeilijä. Ne kenellä riittää sisua ja kanttia, voivat liittyä Acme kaukoteiden retkikuntiin ja lähteä tutkimaan Astraterran unohdettuja ja kartoittamattomia kolkkia. Löytöretket Myrskyyn tai Kurimuksen laidalle eivät ole huolettomia eväsretkiä, vaan uskaliaita tutkimusmatkoja tuntemattomille seuduille, joilla voi vaania monenlaisia vaaroja. Mutta Astraterran muinaisten osien hylätyt rauniot kätkevät myös suuria rikkauksia: eteriumia, jalohopeaa, teknotaikaesineitä ja muita muinaisten aarteita.
Astraterran atlas, osa 1: Vyö
Astraterran maailma jakautuu neljään yleisesti tunnettuun sisäkkäiseen kehään. Ne ovat: vakaa ja sivistynyt Vyö, eksoottinen ja liikkuva Pyörre, vaarallinen Myrsky ja tuhoon tuomittu Kurimus.
Kauan kauan sitten, kun Astraterran maailma syntyi muinaisten esi-isien rakentaman rengasmaailman hajottua kappaleiksi, vallitsi ensin sekasorto. Rengasmaailman kappaleet törmäilivät toisiinsa ja liikkuivat arvaamattomasti. Lopulta Auringon vetovoima sai ajelehtivat rengasmaailman kappaleet otteeseensa ja palautti järjestyksen maailmaan. Astraterran suurimmat saaret ja mantereet muodostivat vakaalla radalla Aurinkoa kiertävän Vyön. Hieman pienemmät, hitaasti Vyöltä Aurinkoa kohti vajoavat saaret muodostivat kuusi pyörteistä saaristoa, jotka kulkevat Vyöltä Myrskyn laidalle. Renkaan tuhosta jäänyt pienempi romu ja hienojakoinen eterium-pöly muodostuivat Auringon ympärille renkaan muotoiseksi tähtisumuksi, jossa ukkosmyrskyt ja meteorisateet ovat koko ajan vaarana. Myrskyn ja Auringon väliin jää Kurimuksena tunnettu alue, jossa on lukemattomia pieniä auringon paahtamia saaria ja eri kokoisia lohkareita, joilta kuitenkin on edelleen mahdollista löytää muinaisten teknotaikuutta ja muita aarteita.
Aurinkokunnan maantiede -artikkelisarja kertoo Astraterran maailmasta, sen eri osista ja kiinnostavista paikoista. Tällä kertaa esittelemme Astraterran vallan ja kulttuurin keskuksen, Vyön.
Vyö
Vyö on Astraterran nykysivistyksen kehto ja sitä hallitsee Astraterran kolme suurinta valtakuntaa: Eskalonin kuningaskunta, Malorin imperiumi ja Arcadian kuningatarkunta. Näiden suurten valtakuntien lisäksi Vyöllä sijaitsee kiistanalainen Joutomaat, jota eskalonilaiset ja malorit yrittävät kumpikin valloittaa kilpaa. Joutomaat ovat karua erämaata, joten sen asuttaminen ei ole vaivatonta, mutta Joutomaiden saarilta löytyneet rikkaat eterium-esiintymät saavat monet kokeilemaan onneaan eteriuminkaivajina. Eterium-ryntäys on luonut Joutomaille monia kyliä ja kaupunkeja, jotka elävät yksinomaan eteriuminkaivajien ansiosta.
Terveisiä Ropeconista!
Terveisiä Suomen suurimmasta vuotuisesta roolipelitapahtumasta, Ropeconista, joka täytti tänä vuonna pyöreitä. Järjestyksessään kahdeskymmenes Ropecon oli jälleen kerran täynnä nörttihumua. Me olimme paikanpäällä kertomassa ihmisille Astraterrasta; jaoimme lentolehtisiä ja pidimme esittelyn Astraterra – Lasten seikkailuroolipelistä. Jatka lukemista ”Terveisiä Ropeconista!”
Astraterraa Ropeconissa
Olemme puhumassa Astraterrasta Ropeconissa perjantaina klo 17-18 Auditoriossa ja Astraterran esittelytilaisuuteen ovat niin lapset kuin aikuisetkin tervetulleita. Kerromme kiinnostuneille muun muassa Astraterran maailmasta ja pelisuunnittelusta lapsille. Valotamme myös pelin käyttämää pelimekaniikka ja sen vaikuttimia sekä vastaamme näihin liittyviin kysymyksiin.
Mikäli missaat Ropeconin, voit tulla kuuntelemaan puheohjelman myöhemmin Tampereella Traconissa 14 – 15.9.2013.
Tervetuloa kuuntelemaan!
Miten jättihämähäkki päihitetään?
Pelasimme taannoin seikkailun Kultaisen kutojan temppeli, joka löytyy Astraterrasta valmisseikkailuna. Tällä löytöretkellä hahmot päätyivät sumuiselle saarelle rakennetun temppelin raunioihin, jossa sankarit kohtasivat jättimäisiä hämähäkkiotuksia. Peliporukan pojat valitsivat välittömästi suoraviivaisimman tavan selvitä näistä iljettävistä karvakoivista. Asemestari veti esiin pistoolinsa ja mekaanikko käynnisti käsisirkkelinsä. Retkikunnan velmua pelannut tyttö puolestaan päätti piiloutua varjoihin seuraamaan mitä tapahtuu.
Miten kaikki alkoi?
Loki.pelilauta.fi:ssa kerromme lisää siitä miten Astraterra sai alkunsa ja mikä tekee siitä lasten roolipelin.
Tervetuloa Astraterraan!
Laita suojalasit päähän ja ota lemmikkisi kainaloon. On aika astua teleportin läpi ja lähteä seikkailulle Astraterran uskomattomaan maailmaan, jossa vaaroja kaihtamattomat seikkailijat tekevät löytöretkiä Astraterran tutkimattomiin osiin.