Kun keväällä 2013 aloimme pelaamaan Astraterran prototyyppiä yhdessä kolmen vanhimman lapseni kanssa (tuolloin, poika 5 v, tyttö 7 v ja poika 9 v) mielessäni oli tehdä hauska genrejä yhdistelevä roolipeli lapsille. Ajan mittaan sain kuitenkin huomata, että pelistä pitivät myös muutkin kuin lapset. Yksi beta-testaajista pelautti peliä nuorille, jotka viihtyivät hyvin Astraterran parissa. Pelautin itse Astraterraa kavereille ja heillä oli myös hauskaa. Hieman myöhemmin korviini kantautui juttuja parikymppisistä, joilla oli hauskaa Astraterran testiversion parissa. Pikkuhiljaa minulla alkoi valjeta, että Astraterra oli muutakin kuin lasten roolipeli. Se oli kaikenikäisten roolipeli.
Miksi ”kaikenikäisten roolipeli”, eikä vain ”roolipeli”?
Olen pohtinut sitä, että onko tuo ”kaikenikäisten” tarkenne tarpeen, mutta olen sitä mieltä, että sillä on edelleen paikkansa. Nimittäin kun aikoinaan yritin löytää jotain peliä, jota pelata lasten kanssa, en sellaista tahtonut löytää. Kaikissa (suomenkielisissä) peleissä oli jotain piirteitä, jotka tuntuivat pienemmille liian hankalilta tai niissä oli muita elementtejä, joita en halunnut tuoda pelipöytään ihan pienten kanssa. Kaipasin peliä, jonka asetelma ja säännöt olivat mutkattomat ja selkeät kuin 80-luvun tv-sarjat konsanaan. ”Kaikenikäisten” tarkoitus on siis viestiä, että peli sopii myös pienemmille pelaajille (onhan peli myös suunniteltu yhdessä lasten kanssa).
Uudet tuulet
Astraterran uuteen laitokseen on tulossa monenlaisia muutoksia muun muassa sääntöihin ja pelimaailman kuvaukseen. Yksi merkittävistä muutoksista liittyy eri ikäisten pelaajien huomioimiseen.
Astraterran maailmassa on jo valmiiksi monia kerroksia. Päällisin puolin Astraterra vaikuttaa kevyeltä asetelmalta, mutta kun katsoo syvemmälle saattaa rivien välistä löytää viitteitä poliittisiin jännitteisiin, ympäristöongelmiin ja julmuuksiin maailman historiassa. Pelissä on siis ollut jo aiemmin aineksia muuhunkin kuin ennen kello yhdeksää pelattaviin seikkailuihin. Uudessa laitoksessa Kertojan käsikirja antaa enemmän apuja pelinjohtajalle myös vähän vakavampien kampanjoiden pelaamiseen. Konkarisäännöt tulevat tarjoamaan säännöt mm. haavoittumiselle, nälälle, ympäristövaaroille, uupumuksella ja niin edelleen.
Vakavan äärellä
Olen aina nähnyt Astraterran verrattavissa esimerkiksi Star Warsiin siinä mielessä, että pelin asetelmalla ja muilla puitteilla voidaan kertoa vakavia tarinoita, mutta sieltä löytyy myös se huumori, joka antaa vastapainoa vakavammille teemoille. Kuinka paljon vakavuutta tai huumoria omaan peliin halutaan, riippuu peliporukan omista valinnoista, ja Astraterran 2. laitos tulee tarjoamaan paremmat työkalut nimenomaan tämän suhteen säätämiseen.
Tämä ei missään nimessä tarkoita, että Astraterrasta tulisi kokonaisuudessan jotenkin ”aikuisempi” tai 2000-lukuisen synkkä. Rantaleijonat ja kielikukkaset ovat edelleen mukana ja pelimaailman tunnelma rinnastuu (ainakin omassa mielessäni) paljon koko perheen animaatioelokuviin, ja kuten parhaimmissa animaatioissa, myös Astraterrasta löytyy omat ulottuvuutensa lapsille ja aikuisille.
Astraterran 2. laitoksen joukkorahoitus on käynnissä ainakin 1.11.2016 saakka. Tutustu Astraterran uuteen laitokseen ja sen joukkorahoitukseen TÄSTÄ tai alla olevaan kuvaa klikkaamalla