Astraterran taivaan alla on tuskin yhtään lasta, joka ei olisi joskus katsonut yötaivaan halki virtaavaa tähtisumua ja haaveillut itsekin olevansa urhea Myrskyn vaaroja uhmaava löytöretkeilijä. Ne kenellä riittää sisua ja kanttia, voivat liittyä Acme kaukoteiden retkikuntiin ja lähteä tutkimaan Astraterran unohdettuja ja kartoittamattomia kolkkia. Löytöretket Myrskyyn tai Kurimuksen laidalle eivät ole huolettomia eväsretkiä, vaan uskaliaita tutkimusmatkoja tuntemattomille seuduille, joilla voi vaania monenlaisia vaaroja. Mutta Astraterran muinaisten osien hylätyt rauniot kätkevät myös suuria rikkauksia: eteriumia, jalohopeaa, teknotaikaesineitä ja muita muinaisten aarteita.
Sankarilliset löytöretkeilijät
Astraterra – lasten seikkailuroolipelissä pelaajat eläytyvät löytöretkeilijöiden rooliin. Astraterran menestyneimmät ja rohkeimmat löytöretkeilijät ovat miltei kaikkialla tunnettuja sankareita ja tähtiä, joita kunnioitetaan ja ihannoidaan nykymaailman huippu-urheilijoiden tai Hollywood-tähtien tavoin. Mutta rikkain ja kuuluisinkin löytöretkeilijä on joskus ollut keltanokka-alokas, joka on astunut ensimmäistä kertaansa valkoisena hohtavan teleporttiaukkon läpi vain vakiovarustepakkaus matkassaan. Samalla tavoin pelaajien löytöretkeilijät ovat alussa kokemattomia alokkaita, mutta jokainen heistä on myös aitoa sankariainesta.
Löytöretkillään pelaajien hahmot keräävät kokemusta, kohtaavat monenlaisia Astraterran asukkeja ja todennäköisesti löytävät myös kallisarvoisia teknotaika-aarteita. Ajan mittaa Astraterran monia ihmeitä hämmästelevistä keltanokka-löytöretkeilijöistä kasvaa kokeneita teleporttikonkareita ja uuden löytöretkeilijäsukupolven iltasatujen sankareita.
Jokainen pelaaja luo oman aloittelevan löytöretkeilijänsä ja valitsee sankarihahmolleen kansan sekä sankarityypin. Näiden valintojen lisäksi pelaaja voi tehdä yhden lisävalinnan, joka voi olla esimerkiksi lisänoppa johonkin kykyyn, jokin arvokas varuste tai lemmikki.
Astraterran kansojen lajit
Astraterrassa asustaa monenlaisia otuksia, mutta Vyön ja Pyörteen merkittävimpiin asukkeihin luetaan yleisesti neljä kansaa: ihmiset, louhot, kimerat ja solaarit.
Ihmiset
Ihmiset ovat Vyön suurilukuisin kansa. Ihmiset hallitsevat sekä Eskalonin kuningaskuntaa että Malorin imperiumia. Myös Arcadian kuningatarkunnan väestöstä merkittävä osa on ihmisiä. Ihmisiä pidetään Astraterran kansojen parissa sisukkaana ja uteliaana väkenä. Ehkä sen vuoksi monet löytöretkeilijät ovatkin ihmisiä.
Louhot
Louhot ovat lyhyttä ja vantteraa väkeä, jotka paksuista sormistaan huolimatta osaavat tehdä uskomattoman tarkkoja ja taidokkaita kellopelikoneita. Louhoilla on myös luontainen taipumus alkemiaan ja louhojen valmistamaa jalohopeaa pidetäänkin Astraterran kallisarvoisimpana metallina. Louhot ovat kaivaneet kotinsa Rautasaarten pyörrehaarassa ajelehtivien suurten lohkareiden sisään. Heidän kotilohkareidensa ympärillä on yleensä vain ohut ja kylmä elämän kehä, mutta lohkareiden uumenissa on lämmin ja maanalaisista puutarhoista leviää raikasta ilmaa kaikkialle kotilohkareen sisällä.
Kimerat
Kimerat ovat Astraterran varmasti monimuotoisin kansa. Itseasiassa kimerat muodostuvat kokonaisesta joukosta erilaisia lajeja, jotka muistuttavat ihmisiä, joilla on eläinten piirteitä. Erilaisten kimerojen yleisyys vaihtelee alueittain. Puhurin pyörrehaarassa on paljon ihmiskissoja ja -koiria muistuttavia kimeroita, tyynellä haaralla taas asustelee enemmän kimeroja, joilla on liskomaisia piirteitä. Fantasian saaristossa ja Arcadian kuningatarkunnassa puolestaan voi tavata satyyrejä, kentaureja ja minotaureja, jotka myös luetaan kimerojen joukkoon. Kimeroita on siis monen kokoisia ja näköisiä, mutta niitä kaikkia yhdistää tarkat aistit ja vahvat vaistot, jotka tekevät niistä erinomaisen tarkkaavaisia ja valppaita. Erinomainen etu tutkimusretkillä.
Solaarit
Solaarit ovat Pyörteessä vaeltava kansakunta, jotka ovat hylänneet kotinsa Solaran saaristossa sen ajauduttua Myrskyyn sukupolvia sitten. Solaarien vaeltavat aurinkopurjelaivojen suuret laivueet tiedetään kaikkialla Astraterrassa, mutta vain harva on sellaista omin silmin nähnyt. Solaarit muistuttavat pitkiä ja solakoita ihmisiä, joilla on siivet selässään. Levossa siivet muistuttavat viittaa, mutta levitettyinä ne voivat muistuttaa linnun, perhosen tai sudenkorennon siipiä solaarin sukujuurista riippuen. Solaareilla on synnynnäisesti vahva yhteys Astraterrassa kaikkialla virtaavaan höyryyn, jonka vuoksi lajilla on myös pitkät perinteet höyryvelhoudessa.
Monen tyyppisiä sankareita
Löytöretkeilijöitä löytää Astraterran jokaisesta neljästä suuresta kansasta, mutta saman kansan edustajistakin löytyy hyvin erilaisia löytöretkeilijöitä. Kullakin sankarilla on omat syynsä ryhtyä löytöretkeilijäksi ja omat vahvuutensa. Omalle löytöretkeilijälle valitaan yksi kuudesta sankarityypistä, joka edustaa parhaiten tämän vahvuuksia ja motiiveja. Jokaisella sankarityypillä on valtteja, jotka erottavat oikeat sankarit tavallisista tutkimusmatkailijoista. Valttien avulla sankarit kykenevät tekemään asioita, joihin kuka tahansa ei pysty. Esimerkiksi alkemisti kykynee muuttamaan vaikkapa lyijyä kullaksi ja tähtiritari pystyy palauttamaan tovereidensa sisua rohkaisevilla puheillaan.
Alkemisti
Alkemistit ovat Astraterran tiedemiehiä, akateemikkoja ja parantajia. He osaavat lukea muinaisten kirjoituksia ja muovata ainetta eteriumin sekä synnynnäistä lahjakkuutta vaativien oppien avulla. Taitavat alkemistit kykenevät tilapäisesti animoimaan elottomia esineitä ja muuttamaan ainetta toiseksi höyryn avulla. Alkemistit pystyvät myös valmistamaan virkistäviä juomia, vastamyrkkyjä ja parantavia voiteita ankarien koettelemusten tai vahingon sattuessa.
Asemestari
Asemestarit ovat retkikuntien henkivartijoita ja turvaajia. Kaikenlaiset pyssyt ja panssarit ovat asemestareiden erikoisalaa. Kokenut asemestari kykenee ampumaan luoteja jopa nurkan taakse ja valmistamaan erikoisammuksia, jotka esimerkiksi muuttuvat suojaavaksi savuverhoksi tai valaisevat osumakohdan hohtamalla kirkasta valoa.
Mekaanikko
Mekaanikko osaa viritellä ja korjata mekaanisia kapistuksia ja koneita, olivatpa ne höyrykoneita, kellopelejä tai muinaisten teknotaikuutta. Rakentamisen ohella mekaanikot osaavat myös purkaa ja räjäyttää asioita. Jokaisella mekaanikolla on oma tunnustyökalunsa, jota hän kantaa aina mukanaan. Kiperässä paikassa tämä työkalu käy vaikka aseesta, jos niikseen tulee.
Höyryvelho
Höyryvelhot ovat salamyhkäisiä tyyppejä, jotka lähtevät usein löytöretkille oppiakseen lisää höyryvelhoudesta tai teknotaikuudesta. Kuka tahansa ei voi ryhtyä höyryvelhoksi. Täytyy olla synnynnäinen kyky hallita höyryä, jotta voi oppia loihtimaan höyryn voimalla. Höyryvelhojen loitsut perustuvat höyryn hallitsemiseen ja sen ominaisuuksien muuttamiseen, olipa kyseessä sitten yksinkertaisen sähkövasaman manaaminen tai uskottavan illuusion luominen.
Tähtiritari
Tähtiritarit ovat Myrskyvartion palveluksessa toimivia Eskalonin kuningaskunnan suojelijoita. Vuosisatoja sitten perustettiin Myrskyvartio pitämään silmällä Myrskyssä vaanivia vaaroja, kuten eteep-ötököiden parvia ja monia muita hirvityksiä joita Myrskyn tähtisumussa piileksii. Myrskyvartio on rakentanut eri puolille Pyörrettä myrskylinnakkeita, jotka toimivat tähtiritareiden tukikohtina ja koulutuspaikkoina. Tähtiritareilla on Eskalonin kuninkaan myöntämät valtuudet toimia Astraterran kansojen suojelemiseksi, mutta valitettavasti tästä on harvoin hyötyä Myrskyn lähistöllä. Tähtiritarit ovat taitavia taistelijoita ja rohkeita johtajia. Vaikkei tähtiritari olisikaan retkikunnan johdossa, usein hän on joukon henkinen selkäranka vaaran uhatessa.
Velmu
Velmut ovat retkikuntien tiedustelijoita, tarkkailijoita, jäljittäjiä sekä neuvottelijoita. Vaikka monet löytöretket voivat olla ankaraa erämaassa tarpomista tai petoja vastaan taistelua, yhtä usein velmu voi pelastaa tilanteen salavihkaisella toiminnalla tai vain puhumalla. Velmut ovat tyypillisesti ketteriä ja osaavat pysyä tarvittaessa huomaamattomina.
Melkein valmista…
Kun omalla löytöretkeilijäalokkaalla on valittuna kansa ja sankarityyppi, saa valita vielä yhden edun hahmolleen. Se voi olla esimerkiksi lisänoppa Rohkeuteen, jalohopeinen miekka tai uskollinen lemmikki. Ja ennen kuin retkikunta päästetään astumaan teleportista pidetään tietysti nimenhuuto, joten sankari tarvitsee vielä nimen. Sitten kaikki onkin valmista. On aika laittaa suojakakkulat silmille ja napata lemmikit ja varusteet mukaan. Seikkailu voi alkaa!
1 Responses to Sankarihommia