Sankarit

Astraterrassa pelaajien sankarihahmot ovat rohkeita löytöretkeilijöitä, jotka suorittavat tutkimusretkiä eri puolille Astraterraa uudelleen käynnistettyjen kaukoporttien kautta. kaukoportit ovat olleet poissa käytöstä satoja vuosia ja rengasmaailman pirstoutuessa ne ovat hajonneet ympäri Astraterraa. Tämän vuoksi aina ei voi olla varma, mitä kaukoportin määränpäässä on. Löytöretkeilijät saattavat yhtä hyvin päätyä asuttamattomalle villipetojen täyttämälle saarelle, muinaisen linnan raunioon tai muinaisten avaruuslaivan hylyn sisälle.

Monet kaukoportit ovat vuosisatojen laiminlyönnin vuoksi heikossa kunnossa ja toimiakseen ne vaativat huomattavia määriä eteriumia. Tästä syystä kaukoporteista päästetään läpi vain pieniä retkikuntia kerran päivässä tai kahdessa.

Löytöretkiltään hahmot voivat löytää taianomaisia teknoaarteita, eteriumia ja muita arvoesineitä. Yleensä sopimus menee niin, että löytöretkeilijät saavat pitää löytöretkiltään niin paljon aarteita, kuin jaksavat kantaa, mutta määränpäästä löytyvä eterium kuuluu retkikunnan palkanneelle kaukotieyhtiölle, joka tarvitsee sitä kaukoporttien käyttöön ja myy sitä eteenpäin polttoaineeksi eri puolille Astraterraa. Usein nämä aarteet eivät kuitenkaan tule ilman haasteita. Löytöretkillä hahmot voivat kohdata monenlaisia vaaroja ja pulmia, joiden selvittäminen kysyy rohkeutta ja nokkeluutta sekä joskus ihan pelkkää raakaa voimaa. Tästä syystä löytöretkille eivät lähdekään ketkä tahansa, vaan ainoastaan oikeat sankarit.

Astraterran löytöretkeilijä koostuu oleellisesti kahdesta osasta: hahmon lajista, eli siitä mitä kansakuntaa ja kulttuuria hahmo edustaa, sekä roolista, joka kertoo hahmon tehtävästä retkikunnassa ja yleisesti hahmon taipumuksista ja kutsumusesta.

Syntroidi-varjo Lazerina Teraton

Lajit

Astraterrassa asuu ihmisten lisäksi lukuisia erilaisia älykkäitä olentoja. Pelattavat lajit edustavat Astraterran sivistyneitä kansakuntia, jotka elävät sovussa keskenään – ainakin useimmiten.

  • Druxit: Druxit ovat hieman ihmisen kokoisia muurahaisia tai heinäsirkkoja muistuttavia olentoja. Ne ovat peräisin Myrskyn laidalta ja useimmiten pitäytyvät omissa oloissaan laajoissa kennostoiksi kutsumissaan kaupungeissa. Viime vuosina yhteisönsä jättäneitä druxeja on näkynyt löytöretkeilijöiden parissa yhä useammin.
  • Ihmiset: Astraterran monilukuisin ja moninaisin laji, joka on levinnyt kaikkialle Astraterraan. Ihmiset tunnetaan neuvokkaina ja sisukkaina.
  • Louhot: Louhot ovat lyhyehköjä, mutta vantteria olentoja, joiden ei ikinä uskoisi tekevän niin tarkkoja ja taidokkaita käsityötä niiden suurilla paksusormisilla kourillaan.
  • Kimerat: Kimerat ovat moninainen joukko olentoja, jotka ovat erilaisia ihmiseläimiä. Ruumiinrakenteeltaan kimerat muistuttavat ihmisiä, mutta niillä on erilaisia tunnistettavia eläinten piirteitä. Kimeroilla on terävä vaisto ja niiden eläimellinen alkuperä antaa erilaisia etuja aina kynsistä ja hampaista kiduksiin ja väriä vaihtavaan nahkaan.
  • Solaarit: Solaarit pitkiä ja hoikkia ihmismäisiä olentoja, joilla on suipot korvat ja siivet. Solaarien ihon ja hiusten värit voivat vaihdella tavanomaisista erilaisiin kirkkaisiin väreihin.
  • Tenkut: Tenkut ovat vain reilun metrin mittaisia pitkänenäisiä ihmismäisiä otuksia. Monilla tenkuilla on myös runsaat viikset ja parta. Tenkut tunnetaan keksijöinä ja kovina kauppamiehinä.
  • Syntroidit: Samaan aikaan kaukoporttien kanssa heräsivät pitkästä unestaan myös syntroidit. Ihmisen kaltaiset elokoneet, joilla on oma tahto ja persoonallisuus, mutta ei muistoja heräämistään edeltävistä ajoista. Mekaanisina olentoina syntroidit voivat kiihdyttää kehonsa toiminnot ylikierroksille ja lisätä kehoonsa erilaisia lisäosia ja apuvälineitä.
Druxi-mystikko Lux-Flum

Roolit

Rooli taas edustaa hahmon kutsumusta ja luontaisia taipumuksia. Esimerkiksi, kuka tahansa voi oppia korjaamaan koneen, mutta vain Mekaanikko pystyy tekemään sen hädän hetkellä ilman varaosia tai työkaluja.

  • Huimapäät: Huimapäät ovat retkikuntien tiedustelijoita ja uskaliaita seikkailijoita. Huimapäät taitavat parkourin ja ovat parhaimmillaan vaarallisissa tilanteissa.
  • Mekaanikot: Mekaanikot tuntevat kaikenlaiset koneet, niin uudet kuin vanhatkin. Mekaanikot huolehtivat retkikuntien tarvikkeiden ja laitteiden toimivuudesta sekä voivat olla avuksi, kun vastaan tulee muinaisten mystisiä mekanismeja tai elokoneita.
  • Manserit: Manserit ovat Astraterran oppineita mystikoita ja velhoja. He hallitsevat kaikkialla virtaavaa energiaa, nanoa, ja sen virtauksia kanavoimalla he pystyvät käyttämään uskomattomia psyykkisiä voimiaan. Niiden avulla manserit voivat esimerkiksi liikuttaa esineitä pelkällä ajatuksen voimalla tai lukea muiden ajatuksia.
  • Taivaltajat: Taivaltajat ovat löyhästi yhtä pitävä järjestö, joka on omistautunut tiedon keräämiseen ja tallettamiseen sekä teknoaarteiden etsimiseen  – tai piilottamiseen, jos kyseessä on jokin liian vaarallinen laite. Kulkurit vaeltavat ympäri Astraterraa mukanaan matkasauva, joka kätkee sisäänsä erilaisia toimintoja ja vimpaimia aina pasauttimista laskuvarjoihin ja teleskooppeihin.
  • Tohtorit: Tohtorit ovat keksijöitä, tutkijoita ja alkemistejä, jotka toimivat retkikuntien lääkäreinä, tulkkeina ja asiantuntijoina. Monet tohtorit tietävät paljon muinaisista – ainakin teoriassa.
  • Tähtiritarit: Jo tuhannen vuoden ajan tähtiritarit ovat kulkeneet ympäri Astraterraa ylläpitäen lakia ja järjestystä. Tähtiritareiden ritarikunta on puolueeton järjestö, joka on omistautunut rauhan ylläpitämiselle ja rikoksia vastaan taistelemiselle. Jotkut tähtiritarit ovat lähteneet tutkimusretkikuntien mukaan ottamaan selvää, onko tutkimattomilla mailla mitään uhkia Astraterran rauhalle ja järjestykselle.
  • Varjot: Salamyhkäiset varjot osaavat piiloutumisen, naamioitumisen ja murtautumisen hämärätaidot. Varjot ovat nokkelia ja vikkeliä ja osaavat pysyä huomaamattomina tilanteen niin vaatiessa.