Otimme osaa Traconiin pitämällä kaksi eri puheohelmaa. Toinen oli lastenroolipelin suunnittelusta ja toinen lähinnä Astraterran maailmasta. Käytännössä jaoimme aiemmin Ropeconissa pidetyn Astraterra-esitelmän kahteen osaan, joista toisessa käsittelimme sääntöosuutta ja pelisuunnitteluvalintoja yleensä ja toisessa Astraterran maailmaa laajemmin. Reilussa kuukaudessa on myös ehtinyt tapahtua kaikenlaista ja moni asia on tarkentunut Astraterran suhteen, joten tämän kertainen esitelmä oli muullakin tavoin hieman syväluotaavampi kuin edeltäjänsä. Alla lyhyt yhteenveto esitelmistä sekä muutamista muista mielenkiintoisista yksityiskohdista.
Lastenroolipelin suunnittelu
Lastenroolipelin suunnittelu -esitelmässä Ironspinen Miska Fredman pureutui lähinnä erilaisiin asioihin mitä olemme kohdanneet Astraterraa suunnitellessa. Ironspinellä on jo kokemusta useammasta aikuiselle yleisölle suunnatusta roolipelistä, Astraterran kohdalla on jouduttu ajattelemaan moni asia uudella tavalla.
Esitelmän kalvot löytyvät täältä pdf-muodossa: Lastenroolipelin suunnittelu
Astraterra-esitelmä
Astraterra-esitelmässä Ironspinen Miska Fredman ja Samuli Ahokas käsittelivät Ropeconin esitelmää tarkemmin Astraterran maailmaa, mutta kävimme läpi pääpiirteittäin samat asiat kuin aiemminkin. Koska lapsilähtöisestä roolipelisuunnittelusta kertova osuus käsiteltiin traconissa edellisenä päivänä omana kokonaisuutenaan, oli tällä kertaa paremmin aikaa kertoa monista asioista tarkemmin ja yksityiskohtaisemmin.
Esitelmän kalvot löytyvät täältä pdf-muodossa: Astraterra-esitelmä
Ross Watson
Ehdimme vaihtamaan muutaman sanan Astraterrasta Tracon-tapahtuman kunniavieraan Ross Watsonin kanssa ja hän kehui pitävänsä pelin ideasta paljon. Hieno juttu, että Astraterran idea iskee myös Atlantin takaa tulleeseen pelisuunnittelijakonkariin. Ehkä lähetämme herra Watsonille oman kappaleen pelistä, kun se on valmis – vaikka suomeksi olisikin.
Avaruuspelidilemma
Yhtenä asiana Astraterra-esitelmän ja pelimaailmanrakennus-paneelikeskustelun yhteydessä nousi seikka, joka on hieman huolestuttanut Astraterran suunnittelutiimiä. Nimittäin uskomme, että monille Astraterrasta on muodostunut käsitys, että kyseessä olisi jonkinlainen avaruusseikkailupeli. No, Astraterra sijoittuu avaruuteen, kuten vaikkapa Maapallo tai Kuu, mutta Astraterran maailma ei olekaan ihan samanlainen kuin tähtitieteilijän kuvitelmissa. Astraterran maailmassa hajonneen rengasmaailman kappaleita yhdistää tähtimeri, joka on höyryn muodostama ääretön taivas valtavine liikkuvina pilvimassoineen.
Yritämme pureutua tarkemmin tähän aiheeseen aivan lähiaikoina, mutta tämän artikkelin alussa ja alla on muutama Googlen kuvahaulla löytynyt kuva, jotka voisivat yhtä hyvin olla vaikka Astraterran maailmasta.